חשיבותה של אסטרטגיה ביחסי ציבור

דרוג:

מאת: יעל לוטן

 

משרדים יח"צ רבים מבטיחים ללקוחותיהם יצירת אסטרטגיה כשלב ראשון בתהליך העבודה. אך נדמה שככל שמדובר בביטוי שגור ומוכר בתחום, כך לקוחות רבים אינם מבינים לגמרי את כוונתו האמתית ובוודאי לא את חשיבותו כבסיס הכרחי לתחילת העבודה המשותפת. יתרה מכך, נדמה פעמים רבות שגם משרדי היח"צ עצמם "מנפנפים" במושג מרשים זה, מבלי להבין לעומק את משמעותו המקצועית הלכה למעשה. אז מה זו בעצם אסטרטגיה ביחסי ציבור?

 

כולנו מכירים את הצורך בתכנון אסטרטגי כשזה נוגע לתכנון מבני מגורים או מסחר למשל. משרדי אדריכלים חייבים, עוד בטרם הם ניגשים לפיתוח מתחם בניה כלשהו, להתחיל בלתכנן אותו, מ-א' ועד ת', על פי סדר מסויים, שהרי אי אפשר להתחיל להרים מבנה כלשהו ולו הפשוט ביותר, ללא תכנון מוקדם מראש , על פי צרכי המזמינים אותו, צרכי אלו שיתגוררו ויפעלו בו, תנאי השטח, התאמה לתשתית העירונית וכו'. בדיוק באותה מידה, חשיבות התכנון האסטרטגי עצומה והכרחית, גם כשזה נוגע לתכנון פעולות שיווק ויחסי ציבור, בהבדל אחד: בעוד הקמת מבנה או מתחם היא מעשה מוחשי בשטח, ביסוסו של מערך יחסי ציבור יעיל ומדוייק הוא מעשה וירטואלי.

 

יחד עם זאת, גם אם בלתי אפשרי לראות בעין את פעולות יחסי הציבור – מדובר למעשה באקט בעל דיוק מדעי של ממש, בעל שלבים וצעדים ברורים בהם יש לנקוט, על מנת לייצר תוצאות בשטח וכאן בדיוק נכנס המושג "אסטרטגיה", שכן רק באמצעות ביצוע מחקר מדוקדק הכולל למידה של בית העסק, ניתוח תדמיתו וקביעה פרטנית של כל הצעדים והפעולות בהן יש לנקוט על מנת להגיע למטרות (הנקבעות גם הן כתוצאה מהאסטרטגיה) יכול משרד היח"צ להצליח בעבודתו. הצלחתה של אסטרטגיה נמדדת בפשטות: הכרה של בית העסק בקרב קהל המטרה ושגשוגו.

 

בניית אסטרטגיה תמיד היוותה חלק חשוב בעבודתינו ב"לוטן", אך חשיבותה רק הולך וגדל בשנים האחרונות ובמיוחד עם ביסוסם של "יחסי הציבור החדשים" בחברתנו. הכוונה בכך היא לעובדה כי בעידן הנוכחי, יחסי ציבור כבר מזמן אינם רק יצירת כתבות בעיתונות ובמדיה בכלל – אלא הם רק חלק ממערך שיווקי כולל, יצירתי ומדויק, המקיף את כלל הפעולות השיווקיות הנדרשות לצורך הגשמת מטרות העסק וכל זאת באופן מדיד מבחינה כמותית ואיכותית. שיטת העבודה שלנו גורסת כי אם יש אסטרטגיה מדויקת ומפורטת אותה מיישמים בשיטתיות ובדקדוק מירבי – ההצלחה מובטחת.

 

דוגמא טובה לאסטרטגיה נכונה ומקיפה אותה יצרנו ויישמנו עבור לקוח היא שיפוצו של מוזיאון ישראל בירושלים. לפני מספר שנים נכנס המוזיאון לתקופת שיפוצים והתחדשות ארוכה של 3 שנים, במסגרתה נשאר פתוח לקהל הרחב, למרות שרב רובו נסגר לשיפוצים. האתגר שעמד אז בפנינו היה כיצד לשמור על חשיפה תקשורתית רבה וחיובית, למרות היותו של 90% מהמוזיאון סגור למבקרים, לשמור על מספר

 

 המבקרים במוזיאון וכך גם על מספר המנויים. לצורך כך עמלנו על יצירת אסטרטגיה מדוקדקת, אשר כללה מערך פעולות יח"צ עם לוחות זמנים ברורים לכל פעולה.

 

המעקב אחר האסטרטגיה הוא זה אשר הוביל להצלחת הפעולה ולהגשמת כל מטרות המוזיאון בתקופה שלפני הפתיחה המחודשת: בעקבות השיפוץ לא היו כלל פרסומים שליליים, מספר המבקרים לא ירד ושיא ההצלחה התבטא בסופו של דבר בפתיחה המחודשת שהיתה מתוקשרת בקנה מידה עצום והיוותה שיא ישראלי בגודל ובכמות החשיפה של מוסד תרבות בארץ.

 

דוגמא נוספת לאסטרטגיית יח"צ מוצלחת מן העולם היא זו של חברת המזון המהיר מקדונלדס בבריטניה ומשרד יחסי הציבור האנגלי Blue Rubicon (אשר זכו על כך בפרס יוקרתי ליחסי ציבור ב-2012). האתגר שעמד בפני המשרד היה שלמרות שהחברה בבריטניה היתה התומכת המובילה בתעשיית החקלאות המקומית, לקוחות הרשת ואף החקלאים עצמם לא היו מודעים לכך כמעט כלל.

 

בשלב הראשון, ערכה חברת היח"צ מחקר מקיף, הן בקרב חקלאים והן בקרב הצרכנים. בעקבות המחקר נקבעה במסגרת האסטרטגיה להקים פרויקט חדש בשם Farm Forward אשר יכלול תכנית הכשרה מיוחדת לחקלאים צעירים, מתן כלים חדשניים לבעלי חוות קיימות לייעל עבודתם ולהגדלת ריווחיותם ומתן מימון למחקרים שמטרתם לעודד שיפור ברווחת בעלי החיים בחוות. כחלק מהאסטרטגיה הוחלט כי הפרויקט יקודם באמצעות אירועים ייעודיים, הפקת קטעי וידאו ויראליים, חשיפה במדיה ונוכחות מוגברת במתחמים ייעודיים במדיה החברתית. כתוצאה, הצליחה מקדונלדס למתג עצמה מחדש בבריטניה כרשת המובילה בכל הנוגע לתמיכה בחקלאות המקומית, הכיסוי החיובי של הפרוייקט הגיע למספר מרשים של 99% (!) ומחקרים מצאו כי מספר האנשים בציבור הרחב שהכריזו כי הם בוטחים במקדונלדס הגיע לשיא חיובי של כל הזמנים.

 

אסטרטגיה אם כן היא נקודת המוצא לכל מערך יחסי ציבור חכם ואפקטיבי. היא חשובה על מנת להגיע להצלחה ולא פחות חשוב מכך – על מנת למדוד ולכמת את פעולות היח"צ ואת הצלחתן ביחס למטרות המוגדרות ובקיצור: אסטרטגיה חכמה ומדוייקת המיושמת בדקדקנות היא המפתח להצלחה ביח"צ!

 


תגיות של המאמר: יחסי ציבור | לוטן תדמיות |

כתבות נוספות בקטגוריה פרסום ויחסי ציבור

קבוצת Apparel  פתחה את 2024 עם התרחבות חזקה, וחשפה את חנוכתן של 47 חנויות חדשות ברחבי המזרח התיכון והודו ברבעון הראשון Apparel Group, מובילה עולמית בקמעונאות אופנה ולייף
Nippon Steel Corporation (NSC) רוכשת את U. S. Steel, ושתיהן צפויות לנוע קדימה יחד כ"יצרנית הפלדה הטובה ביותר עם יכולות מובילות בעולם". Nippon Steel Corporation (NSC) (TSE: 5401)), יצרני
רוזן, יועץ למשקיעים גלובלי, מעודד את המשקיעים ב- Trinseo PLC  שצברו עודף הפסדים, להבטיח ייעוץ לפני תאריך יעד חשוב בתביעה ייצוגית בניירות ערך שהוגשה לראשונה ע"י החברה  – TSE משרד רוזן עורכי דין, משרד עורכי דין בינלאומי העוסק
פתרונות השכרת אחסון: מדריך מקיף כשמדובר פתרונות אחסון, יש שפע של אפשרויות זמינות.
ניהול מוניטין וקידום אתרים בגוגל ניהול מוניטין וקידום אתרים בגוגל כל הטיפים במאמר ה
תוכנתCRM היא כלי תוכנה המסייע לעסקים  ניהול יעיל תוכנתCRM היא כלי תוכנה המסייע לעסקים לנהל ולנתח אי
First Eagle מרחיבה את ההיצע של אסטרטגיית ההשקעה במניות שווי שוק נמוך אמריקאיות למשקיעים שאינם מארצות הברית First Eagle Investments (First Eagle) הודיעה כי הר
פרסום נכון באמצעות שילוט דיגיטלי ריכזנו עבורם כאן מספר טיפים חשובים לטובת יצירת שימ
הכירו את חברת קורנגה ההתמחות שלנו היא...
כיצד מודדים אם הפרסום שלנו טוב? התחלתם לפרסם אבל אתם לא יודעים אם הוא עושה את העבו
קו ישיר ו-MSCOMMS משיקים את NewStory Group חברות היעוץ התקשורתי קו ישיר בבעלות איריס וינשטיין
ארבעה  תקציבים חדשים  לקבוצת "פיליזר תקשורת" קבוצת פיליזר תקשורת בבעלותה של נאוה פיליזר קיבלה א
Nikkiso Cryogenic Industries  הופכת להיות שותפה מורשית בצפון אמריקה עבור  Tatsuno חברת Nikkiso Clean Energy & Industrial Gases Group
הכירו את הטכנולוגיה המתקדמת לחיתוך קירות בטון פעמים רבות עולה צורך בניסור קירות בטון. חשוב לדעת
נוכחות ברשתות החברתיות - למה זה חשוב לעסק שלך? כיצד נוכחות אמיתית ונכונה ברשתות החברתיות המובילות
פוסטר "אננס מגואנגדונג, סין, ריחו בכל מקום" הוצג בדובאי פוסטר באורך 15 מטרים וברוחב 45 מטרים שנושאו "אננס
להתחיל הליך קידום אתרים בגוגל בשנת 2021 רוצים לקדם אתרים ולא יודעים איך מתחילים? הגעתם למק
מיתוג לעורכי דין הכמות העצומה של עורכי הדין בישראל יוצרת תחרות עצומ
יותר מ-400 מותגים ם צוינו "מותג השנה" בפרסי המיתוג העולמיים בפרסי המיתוג העולמיים היוקרתיים - הכרת הכבוד הגלוב
5 טיפים לקידום אורגני במנועי חיפוש בעולם האופטימיזציה למנועי חיפוש (SEO), קידום אתרים
הוסף תגובה 
תגובות  ( תגובות)