דרוג:
ביום ראשון ח' בחשון תשע"ב (6.11.11) התקיים ביקור של משלחת מארגון אונסקו במכללה האקדמית בית ברל, שכללה כ-22 אורחים מתאילנד ומדינות באפריקה (גאנה, רואנדה, קמרון, אתיופיה וקניה). רובם עוסקים בנושאי הוראה לגיל הרך ובבתי ספר יסודיים, וחלקם מדריכים מורים בסמינרים ובמשרד החינוך בארצם. הקבוצה בקשה להכיר את תכנית ההכשרה הפרקטית והתיאורטית במסלול הגיל הרך במכללה ומסגרות חינוך בהן מתנסות הסטודנטיות במהלך לימודיהן. ראש מסלול הגיל הרך, אורית מיוחס וד"ר רחל ידיד ראש תחום הגיל הרך בביה"ס להשתלמויות, היו שותפות לתכנון וארגון אירוח המשלחת מחו"ל. החלק הראשון בביקור הוקדש לביקור בגן ילדים "תמילולה" של תמי בראל בקדימה, במסגרתו מתנסות סטודנטיות שנה א ממסלול הגיל הרך.עם הגיעם קיבלו את פניהם עם דגלי הלאום של כל מדינה וברכת "ברוכים הבאים" בכל אחת מהשפות המדוברות במדינתם. הקבוצה צפתה בחמישה מוקדי פעילות בגן שנועדו לטפח מיומנויות וכישורים שונים אצל הילדים, כמו מיומנויות מוטוריקה גסה באמצעות משחקי ג'ימבורי, מיומנויות מוטוריקה עדינה וכישורים אורייניים על ידי הכנת עוגיות מבצק ויצירת כדורי בוץ בחצר, ויכולת מיון והכללה במסגרת מפגש בוקר שהתמקד במאפייני הסתיו. בהמשך נערך סיור מודרך בגן, המלווה בהסבר הרציונל של ארגון סביבת הלמידה, כמטפחת ומקדמת את ההתפתחות ההוליסטית של הילדים. במהלך הסיור האורחים שוחחו עם הסטודנטיות ובקשו להבין לעומק נושאים מסוימים. אחת מהן העידה: "מאד התרגשנו מהביקור, היה לנו מעניין לראות את התפעלותם מהילדים ומהגן, הם שאלו אותנו כל כך הרבה שאלות... " לאחר מכן, נערך שיח עם מנהלת הגן במהלכו היא הציגה בפני האורחים את האני מאמין החינוכי שלה ואיך הוא בא לידי ביטוי בתכנית הפדגוגית,סדר היום בגן, וההתנהלות האירגונית, כולל עבודת צוות, אימון הסטודנטיות והקשר עם ההורים,. במהלך השיח הקבוצה הביעה התעניינות במעורבות ההורים בחינוך ילדיהם בגן, מנגנונים לקיום תקשורת דו כיוונית בין ההורים לצוות הגן לקידום הילדים, עקרונות לתכנון תכנית עבודה פדגוגית שנתית, תכניות לימודים המומלצות על ידי משרד החינוך, משאבים לתקצוב הצרכים השוטפים בגן, שילוב הסטודנטיות המתאמנות בסדר היום בגן וההדרכה שהן מקבלות.לסיום, חברי המשלחת נפרדו בהתרגשות רבה מילדי הגן והצוות החינוכי, הודו על האירוח החם והמשיכו למכללה האקדמית בית ברל. תמי הגננת שיתפה: "היו לי כל כך הרבה חששות מאיך יגיבו הילדים, הם היו כל כך מדהימים וקבלו את נוכחותם בטבעיות רבה, עבורי זה היה אתגר וחוויה מכוננת וכן עבור כל הצוות שלי בגן, כולל הסטודנטיות" בשלב הבא, ד"ר רחל ידיד, קיבלה את האורחים במכללה והציגה בפניהם פרזנטציה המפרטת את תכנית ההכשרה במסלול הגיל הרך בהיבטים הפרקטיים והתיאורטיים לכל אורך שנות הלימוד. הקבוצה בקשה להעמיק את הבנתה בנושאים שונים כמו: "היכן וכיצד מכשירים את המדריכים הפדגוגים?", "האם יש להם תכנית עבודה מחייבת ממשרד החינוך?", "כיצד מתנהלים שיעורי הדידקטיקה?", "כיצד נקבעים התכנים?", "כיצד בוחרים את גני ההתנסות?", "מי מבקר את עבודת הגננת מול הסטודנטים?". האורחים קיבלו מענה רחב לתכנים שהעסיקו אותם, ובסוף היום, הוענקה להם ערכה מתורגמת המכילה מידע על תכנית ההכשרה במסלול הגיל הרך והשתלמויות נוספות המתקיימות במכללה לאנשי חינוך. לקראת פרידה, חברי המשלחת ציינו את שביעות רצונם מהביקור העשיר והמגוון ומהמידע החדש אליו נחשפו. אחת מהם ציינה: " אנו אסירי תודה על התוכנית שהכנתם לנו, למדנו ממנה הרבה, נשמח לעמוד בקשר בעתיד." |
|