החינם שעלה מיליונים...תביעה נגד אתר יד2

דרוג:

הבוקר הוגשה ע"י משרד עורכי הדין רענן בשן ושות', בקשה לאישור תובענה ייצוגית כנגד חברת קורל-תל בע"מ, הבעלים והמפעילה של אתר "יד 2" אחד מאתרי לוחות המודעות המקוונים הפופולאריים בישראל. הבקשה הוגשה לבית המשפט המחוזי בתל אביב בטענה כי הנתבעת הטעתה את הגולשים באתר, התעשרה על חשבונם, וגרמה להם נזק מצטבר של 19,200,040 ש"ח.

מכתב התביעה אשר הוגש על ידי משרד עורך הדין רענן בשן ושות' עולה כי מפעילת אתר "יד 2" ביקשה להגדיל את הכנסותיה באמצעות הפעלת שירות אותו הציגה כשירות "חינם". ברם על דרך המקרה התגלה, כי עלויותיו המצטברות למיליוני שקלים של שירות ה"חינם", הושתו על הגולש התמים, ללא ידיעתו, תוך מרמה, הטעייה ופגיעה קשה באוטונומיית הרצון שלו. מדובר בשירות הנקרא "מספר 2". השירות מאפשר למפרסמי מודעות באתר לבחור להציג במודעתם מספרי טלפון וירטואליים, אותם מעמידה לרשותם "יד 2". מספרי טלפון אילו, מאפשרים למפרסמים להשאיר את מספר הטלפון שלהם חסוי ולקבוע זמנים בהם לא יקבלו שיחות. בדיקה מדגמית העלתה כי בכ-1/3 מהמודעות באתר נעשה שימוש בשירות "מספר 2" והמספרים שפורסמו בהן היו המספרים הוירטואליים. שירות זה הוצג כאמור על ידי "יד 2" כשירות חינם, אולם מכתב התביעה עולה כי ה"חינם" הזה יצא מכיסם של הגולשים באתר, שהתקשרו למספרים הוירטואליים שהופיעו במודעות שפורסמו באתר, ומסתכם בסכום מצטבר של מיליוני שקלים.

בהתאם לרישיונות שניתנו לחברות התקשורת, ניתן לחייב צרכן בעלות זמן אוויר רק מרגע המענה, או לחילופין, מרגע שהועבר למשיבון המנוי (וגם זאת, לאחר שהודע לו כי הוא מועבר למשיבון וניתנה לו הזדמנות לנתק את השיחה בטרם חיוב). בעבור הזמן בו נשמע צליל החיוג, מה שמוגדר ברישיונות חברות התקשורת "זמן הקמת הקשר", אסור על פי הרשיונות, לחייב את הצרכן. ואכן, בתקנון שלה התחייבה "יד 2" כי עלות שיחה ל"מספר 2" הינה בעלות שיחה סלולארית רגילה בהתאם לתעריף השיחה הרגיל של הצרכן. אולם בדיקה שערכו התובע ועורכי דינו רענן בשן ולאה נמס, העלתה כי הגולשים שהתקשרו למפרסמים באמצעות שירות "מספר 2", חוייבו בממוצע בגין זמן אוויר בכ-30 שניות יותר ממה שהיו מחוייבים לו היו מתקשרים למספר רגיל. לכאורה מדובר בפרק זמן לא משמעותי, אולם כעולה מכתב התביעה, בפרק זמן של כ-18 חודשים בלבד, תורגם חיוב היתר האמור בזמן אוויר למיליוני שקלים של חיובים עודפים מצטברים בהם חוייבו הצרכנים, גולשי האתר.

שירות "מספר 2", "מתלבש" למעשה על זמן הקמת הקשר, ומיד עם הלחיצה על כפתור ה-send נענית השיחה באופן אוטומטי, והמתקשר נאלץ לשמוע פרסומת של יד 2 ולהמתין להעברת השיחה למפרסם. כך הצרכן מחוייב בגין ההתקשרות בכל פעם ובכל מקרה, בכ-30 שניות יותר מאשר היה מחוייב לו היה מתקשר למספר רגיל, בו זמן ההתקשרות עד למענה או ניתוק השיחה אינו מחוייב כלל. לא רק זאת, הצרכן מחוייב בעלות זמן האוויר גם במקרה שבו המפרסם אינו משיב לשיחה וחמור מכך, גם כאשר הוא מתקשר בשעות בהן המפרסם הגדיר מראש כי לא יהיה זמין לשיחות גולשי האתר. מדובר, כך מסביר עו"ד בשן, בעקיפה חסרת תום לב של האיסור על חיוב הצרכן בגין זמן הקמת הקשר.

חומרת מעשיה ומחדליה של "יד 2" מקבלת משנה תוקף לאור העובדה כי המספרים הוירטואליים שזו מעמידה לרשות מפרסמי המודעות במסגרת השירות נראים כמספרי טלפון נייד רגילים לכל דבר. אין שום דבר במספרים אילו העשוי לרמוז כי מדובר במספרים יוצאי דופן, אשר החיוב בגין ההתקשרות אליהם שונה מהרגיל. בכתב התביעה, נתבקש בית המשפט בין השאר, להורות על פיצוי הצרכנים בגין הסכומים העודפים שנגבו מהם ללא ידיעתם כתוצאה מההתקשרות ל"מספר 2" וכן לשים סוף ל"חגיגה" הנערכת על גבו ועל חשבון כיסו של המתקשר התמים ל"מספר 2", כך שלא יחוייב יותר עבור זמן הקמת הקשר.

מכתב התביעה עולה שהמקרה שבפנינו, הוא המקרה הקלאסי שבשבילו נחקק חוק תובענות ייצוגיות, מכיוון שסכומי הפיצוי או ההשבה המגיעים לכל צרכן נמוכים ביותר, הם אינם מצדיקים השקעת משאבים בניהול תביעה אישית, וכך הגופים המסחריים הגדולים ממשיכים לפעול באין מפריע ולגבות מקהל הצרכנים שלא כדין, סכומים המצטברים לסכומי עתק. במקרה זה הגשת תובענה ייצוגית הינה הדרך היחידה להשגת צדק, תיקון העוול, הרתעה ואכיפת החוק גם על גופים כלכליים גדולים וחזקים.

כתבות נוספות בקטגוריה חברה וקהילה

מכתב פתוח בתמיכת האו"ם - כולל את חתימותיהם של ג'יליאן אנדרסון ופורסט ויטאקר - קורא לממשלות להתמודד עם משבר האלימות המדאיג המשפיע על 1 מכל 2 ילדים ברחבי העולם ניצולים, מומחים ופעילים מרחבי העולם משיקים מאמץ עו
ארגון A21 משיק אפליקציית בקשות לאירוח עבור Walk for Freedom 2024 A21, ארגון עולמי ללא מטרות רווח המוקדש למיגור הסחר
על החברה / אודות עמישי בשנת 1935 נוסדה עמישי חברה לשיווק, או בשמה ההיסטור
VITAL VOICES חולקת כבוד לנשים המובילות את הצמיחה בפסטיבל השנתי השלישי ובטקס פרסי המנהיגות הגלובלי השנתי ה-23 בוושינגטון הבירה בין התאריכים 29-30 במאי Vital Voices Global Partnership (Vital Voices) משל
ממחויבות לפעולה: מרי קיי מפרסמת סקירה כללית של שותפות טרנספורמטיבית לקידום היזמות הנשית ברחבי העולם Mary Kay Inc., מובילה עולמית בהעצמת נשים, הודיעה ה
Vital Voices פותח את חודש ההיסטוריה של הנשים עם תערוכה אמנותית אינטראקטיבית באו"ם ועם המפגש ה-17 של Global Mentoring Walks לרגל חגיגות חודש ההיסטוריה של הנשים, Vital Voices
מחקר עולמי חדש מגלה שאנשים הסובלים מכאב מרגישים דחויים חברתית יותר מאי פעם מחקר חדש שנערך בקרב 18,097 אנשים ב-18 מדינות גילה
ארגוני זכויות נשים מתאחדים כדי להשיק את קואליציית חורה, וסוללים את הדרך לרפורמה בדיני המשפחה באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה אי השוויון במזרח התיכון ובצפון אפריקה מונצח על ידי
מרכז הדיאלוג הבינלאומי - KAICIID מנחה מפגשי דיאלוג ביום הנוער הבינלאומי ליסבון 2023 מרכז הדיאלוג הבינלאומי - KAICIID שמח להודיע על השת
Bridge International Academies מדגישים את החשיבות של חינוך בנות ביום האוכלוסייה העולמי הזה Bridge International Academies - ברידג' אקדמיות בי
אלימות מגדרית מבוססת טכנולוגיה היא דאגה בינלאומית לזכויות אדם, כך עולה ממחקר חדש דו"ח שפורסם היום על ידי המרכז לחדשנות בממשל בינלאו
מרי קיי מדגישה את החשיבות של מנהיגות נשים ומעורבות המגזר הפרטי בשימור, בוועידת הפסגה העולמית באוקיינוס 2023 בהנחיית האקונומיסט אימפקט Mary Kay Inc, תומכת עולמית בקיימות תאגידית וחתומה
Global Partners מכריזים על חידושים למנהלים ימיים כדי לסייע לאוקיינוסים עם תמיכה מהמגזר הפרטי של מרי קיי מנהלים ועוסקים בתחום שימור האוקיינוסים, מומחים עול
ציוד מטבח מוסדי חיוני לכל מטבח מסחרי ציוד מטבח מוסדי חיוני לכל מטבח מסחרי או חברות שירו
מרי קיי מגנה על למורים בסכנת הכחדה קריטית ועל חיות בר אחרות בשיתוף עם קרן Arbor Day Mary Kay Inc., תומכת גלובלית בקיימות תאגידית ושמיר
פרויקט הקיימות של מרי קיי מוצג בפסגת האוקיינוס העולמית של Economist Impact  בסינגפור Mary Kay Inc, תומכת גלובלית בקיימות וניהול ארגונים
   אפליה מגדרית בחוקי האלימות מסכנת נשים, חושף דו"ח חדש של שוויון עכשיו (Equality Now)   כדי למנוע אלימות מבוססת מגדר ולמצות את הדין עם העב
מרי קיי מקדמת את המחויבות לשימור, מצטרפת לקואליציית האו"ם לניהול האוקיינוסים Mary Kay Inc, תומכת גלובלית בקיימות תאגידית ובניהו
מרי קיי מעניקה מענק לימודים לאישה צעירה השואפת להפוך לאסטרונאוטית הראשונה באמריקה הלטינית שמבקרת במאדים כמובילה בת עשרות שנים בהעצמת נשים ובמדע חדשני, Mar
Hisense תורמת מכשירים איכותיים מובילים לקרן התרומות של פריז סן ז'רמן, והופכת את העולם למקום טוב יותר באמצעות צדקה הייסנס (Hisense), מפעל טכנולוגיה מוביל בעולם, הפכה
הוסף תגובה 
תגובות  ( תגובות)