דרוג:
מומחי התעשייה האווירית משחזרים גאומטריה של חלקי מטוסים עם פתרונות דאסו סיסטמס
"באמצעות שימוש ב-CATIA מצליחים המהנדסים בתעשייה האווירית לשחזר חלקי מטוסים ומטוסים שלמים", אומר יורם רטר, מומחה תיב"מ בתעשייה האווירית
בכנס הלקוחות השנתי של חברת סיסטמטיקס, אשר מונתה לאחרונה לשותף העסקי המוביל של חברת התוכנה דאסו סיסטמס בישראל, הציגו אנשי התעשייה האווירית בפני 1500 המשתתפים, את השימוש שלהם בפתרונות דאסו סיסטמס לבניית גאומטריה ממוחשבת על פי דגמים וחפצים מהעולם האמיתי.
יורם רטר, מומחה תיב"מ בתעשייה האווירית, סיפר כיצד בעזרת פתרון CATIA של דאסו סיסטמס (Dassault Systèmes), חברת ה-3DEXPERIENCE והמובילה העולמית בתוכנות עיצוב ותכנון בתלת ממד, הדמיה בתלת ממד ופתרונות מחזור חיי מוצר (PLM), מצליחים בתעשייה האווירית להעביר מידע מהעולם האמיתי לעולם הווירטואלי.
"יש מקרים בהם אנו נדרשים להכניס חלק פיזי לסביבה הווירטואלית בה מתנהל פרויקט", הוא סיפר. "במקרים כאלה אנו משתמשים ביכולות ה-Reverse Engineering של CATIA, שמאפשרים לבנות את המודל של החלק האמיתי ולשלב אותו בתוך סביבת התיב"מ הוירטואלית בה עובדים המתכננים.
רטר סיפר על התהליכים אותם מבצעים על מנת להכניס חלק פיזי, בין אם מטוס שלם או אחד מחלקיו, אל תוך תוכנת התיב"מ CATIA, לשם עיבוד והמשך עבודה. "ראשית, אנו צריכים להשיג את החלק. לאחר מכן אנו מבצעים דגימה תלת ממדית שלו, בה סורקים את החלק עם סורקי לייזר מיוחדים ויוצרים קובץ המכונה "ענן של נקודות". קובץ כזה יכול להכיל מיליוני נקודות, והוא מהווה את הבסיס לשחזור החלק. השלב הבא הוא "רישות" של הנקודות וקבלת קובץ מסוג STL בו כבר אפשר לראות את צורת החלק. לעתים השחזור מסתיים כאן, אבל לרוב התהליך ממשיך, ובעזרת הכלים של מודול ה- Reverse Engineering בונים חתכים של החלק, אזורים שלמים או חלקיים. התוצאה הסופית היא משטח או גוף סוליד ב- CATIA, לפי מה שנדרש על ידי הלקוח. היתרון של שחזור ב- CATIA הוא שניתן להשתמש לצורך העבודה בכלי התיב"מ הרגילים - לפעמים יותר מחצי העבודה נעשית על במודול התכנון הרגיל של CATIA. השלב האחרון הוא בדיקת האיכות של התוצרת מול מידות ידועות או מידע קיים, על מנת לוודא שהשחזור נעשה בצורה נכונה.
תהליך השחזור אינו קבוע, ומשתנה ממשימה למשימה לפי אופי החלק, מידת המורכבות שלו, גודלו, וכן המידע שנדרש לספק. בכל מקרה צריך לבדוק באופן יסודי מה נדרש, ולשחזר רק את מה שנדרש לעבודה - הרבה פעמים השחזור הוא לא של כל החלק, אלא רק של אזורים החשובים לפרויקט. השחזור הוא תהליך ארוך ולא זול, לכן יש חשיבות רבה להבנת הצרכים לפני התחלת העבודה, על מנת לסיים את המשימה בעלות סבירה. כמו כן, מאחר שסורקים חלקים שברוב המקרים שימשו למשימה שלהם במשך שנים ויש להם בלאי משמעותי, הגאומטריה הסרוקה מכילה מצב קיים ואילו הלקוח מעוניין בתכנון המקורי של החלק. לכן, חלק מכופף צריך ליישר, קדח בקוטר 6.996 מ"מ ובזווית 89.7666 מעלות צריך להפוך לקדח בקוטר 7 מ"מ בזווית של 90 מעלות, וכן הלאה. המשפט "תשחזר את החלק" בעצם לא קיים, ומי שעושה את השחזור צריך לחשוב בצורה "הנדסית", ולשחזר את התכנון המקורי של החלק ולא את המצב הקיים.
באמצעות שימוש ב-CATIA מצליחים המהנדסים בתעשייה האווירית לשחזר ב-Reverse Engineering חלקי מטוסים ואף מטוסים שלמים, לשחזר משטחים או חלקים שנמצאים במרחק גיאוגרפי גדול אחד מהאחר, לשחזר חלקי מטוסים ללא פירוק, להשתמש בשילוב של סריקות עם קבצי STL חיצוניים תוך אינטגרציה ממקורות שונים, ולשחזר כלים לייצור חלקי מטוסים ישנים שהמפעל מחויב לתחזק.
"היתרון הגדול ביותר של CATIA", סיכם רטר, "היא העובדה שיש לה "ראש הנדסי". אפשר לגשת לנקודה אחת בענן נקודות של מיליוני משולשים, להוציא אותה או לשים עוד נקודה במקום שנראה לי. אפשר לשחק עם הגיאומטריה ברמה שמתאימה למחשבה של מהנדס או מתכנן, לתקן ולשפץ, וגם להשתמש בתיב"מ הרגיל. לתוכנות אחרות של Reverse Engineering אין האפשרויות האלה."
---
דאסו סיסטמס ישראל הוא הסניף הישראלי של חברת התלת ממד Dassault Systèmes, המספקת לעסקים ולאנשים כלים ליצירת עולמות וירטואליים לדמיין חידושים ברי קיימא. פתרונות ה-3DEXPERIENCE של החברה משנים את הדרך בה מתכננים, מייצרים ומסופקים מוצרים. הפתרונות המשולבים של דאסו סיסטמס מקדמים אימוץ של חדשנות חברתית, ומרחיבים את האפשרויות לשפר את העולם האמתי באמצעות העולם הווירטואלי. הקבוצה מביאה ערך ליותר מ-190,000 לקוחות מכל הגדלים, בכל התעשיות, ביותר מ-140 מדינות.
3DEXPERIENCE, CATIA, DELMIA, ENOVIA, SIMULIA, SOLIDWORKS, 3DVIA, GEOVIA , EXALEAD, 3DSWYM, BIOVIA, ו-NETVIBES הם סימנים מסחריים רשומים של דאסו סיסטמס או של חברות הבנות שלה בארה"ב ובמדינות נוספות. למידע נוסף על דאסו סיסטמס ישראל בקרו באתר: www.3ds.com\Israel.
תגיות של המאמר: דאסו סיסטמס |
|
|