דרוג:
מאת: ד"ר ברכה קליין תאיר, מייסדת מרכז הארגניה
מה בין דוסטוייבסקי לדוח OECD, ולאמירה המדוברת של רזי ברקאי?
מדוע אנחנו פוחדים לחיות עבור עצמנו (רובינו חיים כדי להיענות לציפיות אחרים)? מדוע אנחנו מונעים מעצמנו את הבחירה לחירות? מדוע קשה לנו להיות מאושרים (רובינו חווים רסיסי אהבה ואושר התלויים בדבר)?
התשובות לשאלות מהותיות אלה נמצאות בסוג הבחירות שאנחנו עושים. מרבית הבחירות שלנו במודע או שלא במודע הינן בחירות יחסיות. משמעות הדבר שהבחירות לא משנות את מהותנו או את חיינו, אלא אולי הן משפרות במקצת את קיומנו. בחירות אלה תואמות את המציאות הארצית בה אנחנו מתקיימים מזה שנים. זו מציאות של לקבל לעצמי, מציאות של חיזיון בגלל רובדים של מעטפות נעולות שמצפינות את האמת, מציאות של חומר תרתי משמע; גם המרכיב הפחמני הדומיננטי של גופנו/האדמה שלנו וגם השעבוד לכסף, מציאות שמורכבת משני ארכיטיפים דומיננטיים; השבט (טוב למות בעד ארצנו) והאינדיבידואל (תועלת אישית, אגואיזם). מאפיינים אלה הביאו אותנו בסופו של דבר לנפרדות, אנוכיות, שיפוטיות, רצון פרטני, התייחסות אל האחר כאל חפץ, מוות (כליה).
כתוצאה: הפכנו לחברה חסרה עמוד שדרה ערכי....נצלנית....בעלת פערים בלתי מתקבלים כמעט בכל תחום: שכר, חברה, חינוך, תעסוקה, הזדמנויות ועוד (גם דו"ח OECD טוען כי למרות הקידמה הטכנולוגית בישראל, % המובטלים הנמוך יחסית וצמיחת המשק בטווח הקצר, אנחנו מובילים את המדינות ששייכות לארגון במדדי העוני ובפרמטרי התפתחות לטווח ארוך כמו: אי-שוויון בהכנסות, אי שוויון הזדמנויות, פערים קיצוניים סוציואקונומיים, פערים בחינוך, בריאות, רווחה. או לבעיות מבניות כמו חברת החשמל, הנמלים, הבריאות ועוד). יצרנו חברה של עשירים מעטים ועניים רבים. כמעט בכל חלקת אלוהים קטנה: חברות עסקיות, ההתנהלות הציבורית – פרטית של ראש הממשלה, מערכות שלטוניות, מוניציפאליות, מערכת התרבות והחינוך, הורות, משפחתיות, שולטת התועלת האישית, הראוותנות, האינטרסנטיות האגואיסטית, חוסר ההתחשבות בטובת המכלול (הציבור). חברה שכזאת מייצרת גיבורים כמו; הרב...הזמר...הפוליטיקאי...הפושע...הטייקון...השחקן ועוד, שהופכים את מעריציהם לעדר משועבד וכנוע.
רק קראו את הצדקנות של כל הרעשנים, ביניהם אנשים שאני מאוד מכבדת, בתגובה לאמירתו של רזי ברקאי שאמר: "אני לא רואה הבדל בין הקהל של אייל גולן לקהל המאמינים של הרב עובדיה יוסף... זה קהל שומר מסורת, מזרחי, שמסתכל על אייל גולן כעל אליל שמותר לו הכול. זה בדיוק כמו מאות האלפים שליוו את הרב עובדיה יוסף, שסלחו לו על כל משגה שלו". כהרגלנו, כאשר השיח הרדוד שולט בכל תחומי החיים שלנו, מיד עולים להתקפה: גזענות...עדתיות....גוועלט!!! די כבר לתגובות האלה. בואו לרגע ננסה להתחבר לשורשי הדברים ונבין את דברי רזי ברקאי באמצעות ציטוט מדוסטוייבסקי שמעמת בין בחירה יחסית לבין בחירה מוחלטת.
בספרו "האחים קרמזוב", בפרק שנקרא "האינקוויזיטור הגדול", מתאר דוסטוייבסקי: "רצית באהבת אדם, רצית שילך אחריך מתוך בחירתו החופשית, מתוך אהבה... כאשר רק דמותך מאירה את דרכו אל האמת, למה שלא ידחה גם אותה מתוך בחירה?...הרי לא רצית לזכות באמונתם של בני האדם על ידי עשיית נסים ונפלאות. רצית באמונה חופשית, באמונה מתוך אהבה...מה אשמתה של הנפש שנבראה חלשה ואין היא יכולה לשאת מתנות מפלצתיות כמו חירות מוחלטת?...בני אדם ישמחו תמיד שמישהו יוליך אותם, שמישהו יראה להם את הדרך...האם אנחנו בני חורין או סוג של חפץ?"
אכן, גיבורים רבים; אומנים, רבנים, מורים, שחקנים ועוד, מוליכים אותנו ומעוורים את עינינו ושכלנו.....ההערה היחידה שיש לי לרזי היא שזה לא רק אצל הספרדים, אלא גם אצל האשכנזים והגיע הזמן להפסיק עם החלוקה העדתית הזאת. כולנו בני אדם שעברנו ועוברים מבעד לנתיב האבולוציוני הארצי-דתי הזה בחיים אלה או בחיים קודמים. וכעת לכולנו ישנה הזדמנות להתעלות מעל זה.
החל משנת 2000 נפתחו הדלתות למציאות אוניברסאלית – הקומה ה-100 שהיא מציאות ניאומודרניסטית - post science. זו מציאות של מכלול אליה זורמים כל 'הנחלים', כל הרצונות. היא מקור שורשי הדברים: אמת מוחלטת, חוקים, כוחות וסדר נצחיים, קבועים ומדרגה אוניברסאלית גבוהה יותר (חוקים non-violable). היא מכילה את מלוא הפוטנציאל, חכמה וידע עשירים, פתרונות הוליסטיים ומהותיים, אושר ואחדות. זו בעצם מציאות של:
Less Time/Less Efforts/Less Material– More Energy = More Power = More Influence!
מציאות זו מאפשרת להשיג מטרות שעד כה לא היינו מסוגלים להגיע אליהן, או להשיג מטרות שעד כה לא ראינו.
כדי להגיע אליה לכן, אנחנו נדרשים לבחירות מוחלטות. משמעות הדבר שעל הבחירות לשנות את ההגדרה של עצמנו, לשנות את מציאות קיומנו, לאפשר לנו לטפס ולממש פוטנציאל גדול יותר.
ההתנגשות בין המציאות הישנה למציאות החדשה, בין בחירה יחסית לבחירה מוחלטת, בין תודעה ארצית לבין תודעה אוניברסאלית, בין תוכנית הנשמה שלנו/של הארץ/של הפלנטה לבין מימושה הלכה למעשה, בין השורשים (מקור הדברים, האמת המוחלטת) לענפים (הסימפטומים, נראות בלבד), בין סרגל זמן ארצי (מהירות האור) לבין סרגל זמן קוסמי (מהירות מיקרון, האצת זמנים), בין וודאות מוגבלת (היחסים בין סיבה – תוצאה מוסתרים) לבין וודאות גדולה (סיבה – תוצאה בכאן ועכשיו), גורמת למשברים בכל תחומי החיים שלנו שרק ילכו ויתגברו. ההתנגשות גורמת לסדר הישן לא לעבוד יותר, למחשבות הישנות והליניאריות ולפתרונות קצרי טווח לא להועיל יותר, לכל מבני הבטון להיסדק, לכל ההתניות וההרגלים להתרסק, לכל הקונספטים הארגוניים - מנהיגותיים להתמוסס, למרחבים הפיסיים והטבעיים המוכרים להיגמר, למקורות התודעה, היצירה והחדשנות הארציים להתייבש, לערכי המוסר והאמונה הארציים להתאייד. ככל שהמציאות החדשה תכה שורש עמוק יותר בקיום שלנו, כך נהיה עדים להתפתחותם של גיבורים חדשים שהם בעצם אנטי – גיבורים. חיים בצניעות, ענווים, קשובים, אוהבים, מכבדים. אלה יכולים להיות כל אחד ואחת מאתנו.
כדי שכולנו נהפוך לנקודת מוקד של השפעה, אנחנו חייבים לצאת מארגז החול הארצי ולהתחיל לטפס לעבר הקומה ה-100 – המציאות האוניברסאלית. כי ככל שמטפסים גבוה יותר, כך אנחנו צוברים עוצמה לעוצמה והופכים לנקודת מוקד של השפעה עוצמתית יותר. כך הקיום הופך לפשוט יותר, לבהיר יותר, לערכי יותר (משתווים בצורה לעולמות של מעלה), מתחברים אל שורשי כל הדברים, אל האמת, אל הנצחיות. כדי שזה יקרה:
הזדמנות לטעום סדנאות הכירות: פיתוח ארגוני המחר החדשים + האקדמיה לטיפוס לקומה ה-100. אנחנו עומדים על סיפה של שנה חדשה ומאוד משמעותית. בדקו אלו בחירות מוחלטות עליכם לעשות. תעשו בחירה מוחלטת – היפגשו איתנו. לאתר אינטרנט:
לפייסבוק: תגיות של המאמר: ד"ר ברכה קליין תאיר |
|
|