דרוג:
משרד החינוך, המשרד להגנת הסביבה ,מכון דוידסון ועמותת מלר"ז משתפים פעולה בפרויקט "חוקרים סביבה", המיועד לתלמידי מגמות מדעי הסביבה. במסגרת הפרויקט מוזמנים תלמידי מדעי הסביבה, העוסקים בעבודות האקוטופ להגיש את עבודותיהם לשיפוט. אקוטופ הוא מיני מחקר שמטרתו לאפשר לתלמידים להתנסות ביישום עקרונות במדעי הסביבה, באמצעות עבודה מעשית בשטח. העבודה כוללת קריאה, תצפיות, ניסויי מעבדה, סקרים ו/או ראיונות. עבודת המחקר, שנעשית בסיוע מנחה (מורה או חוקר), מתמקדת באחד מתוך מכלול נושאים העוסקים ביחסים בין האדם לסביבה. העבודה שוות ערך ליחידת לימוד אחת (כ-90 שעות לימוד) ומהווה % 20 מציון הבגרות במדעי הסביבה ברמה של 5 יחידות לימוד. בתיכון הדסה נעורים בחרו להתעמק במחקר העוסק בניסיון להציע פתרון לבעיית המים המיועדים להשקיית שטחים ירוקים בכפר הנוער "הדסה נעורים" לאור בעיית המים בעולם בכלל ובמדינת ישראל בפרט. מאז כניסתו לתוקף חוק "היטל השקיית גינות פרטיות" בתאריך- 01/11/08, עלו מחירי המים והשקיית השטחים הירוקים בשטח הכפר הופסקה. כתוצאה מכך איבד הכפר מהערך האסתטי והסביבתי שלו. מחקר זה נערך במטרה לשחזר את מראהו הקודם של הכפר בעזרת מציאת תחליף להשקיית הגינות במי ברז. שאלות המחקר הייתה מהי ההשפעה של השקיית הצמחים במים "אפורים" (מי מקלחות בריכוזי הסבון השונים) על תהליכי הנביטה והצימוח ( אחוזי הנביטה, גובה הצמח, אורך השורש, עוצמת הפוטוסינתזה, משקל יבש) של צמחייה חד-שנתית ?כאשר ההשערה הייתה שככל שריכוז הסבון במים יהיה נמוך יותר, כך הנביטה והצימוח של הצמחים יהיו טובים יותר. הניסוי נערך במעבדת בית הספר וכלל את השלבים הבאים : הכנת מצע גידול (תערובת קרקע); הכנת מי השקיה בריכוזים שונים של סבון ("מים אפורים"); ניסוי מקדים, בו נבדקה השפעתו של ריכוז סבון המחושב על פי היחס של המים והסבון במקלחת ממוצעת; ניסוי המבוסס על 4 טיפולים, בהתאם לריכוזי הסבון במים; איסוף תוצאות הניסוי ועיבודן. בעקבות המחקר,בתום הניסוי, נערכה הצגת התוצאות בחברת Siemens-Israel (המחלקה לטכנולוגיות המים) והוחלט על בניית מתקן-הדגמה להעברת מי מקלחות למדשאות האצטדיון בכפר הנוער, בהתבסס על תוצאות המחקר הנוכחי ובניסיון לתת פתרון לשימוש חוזר במים בשטח הכפר. חיליק רוזנבלום,יו"ר מלר"ז: זו השנה הראשונה בה מלר"ז לקחה על עצמה יחד עם משרד החינוך ומכון דוידסון לקדם את הכנת המחקרים בתחום הסביבה בתיכונים ותוצאות התמידים מרגשות את כולנו.אין ספק כלל כי הנחלת הידע הסביבתי לבני הנוער משפר את איכות חיי כולנו וההוכחות ליעילותן המעשית הוכחה בניסוי זה. |