דרוג:
עו"ד אייל צורף המתמחה בליווי חברות חו"ל, משפט מסחרי, ליטיגציה מסחרית ונדל"ן מציע מספר נקודות אותן יש לקחת בחשבון כאשר בוחנים כניסה לתחום הזכיינות:
אי תחרות: אחד הדברים החשובים לדעת בהסכם זיכיון הוא סעיף "אי תחרות", כלומר הגדרת השטח הטריטוריאלי של הזיכיון, שבגבולותיו יהיה אסור למכור זיכיונות נוספים שעלולים ליצור תחרות לזכיין.
פרסום ושיווק: כל עסק ובפרט עסק חדש המעוניין להצליח, חייב להביא את קיומו לידיעת הציבור הרחב, כך שפרסום ושיווק הן הוצאות יקרות שיש לקחת בחשבון בחוזה מול הרשת. יש לדרוש מהרשת הסכם ברור לגבי השתתפות הבעלויות פרסום, שילוט וחומר מקצועי של הסניף. בחוזים רבים מופיעה התחייבות של הזכיין להעביר לרשת אחוז ממחזור המכירות של הזכיין, לכן אינטרס הקידום הוא גם של הרשת כאשר לזכיין עומדת הזכות לדרוש שירותי פרסום וכד'.
תקופת השכירות: הואיל והזכיין בדרך כלל משלם לרשת דמי זיכיון נכבדים העלולים להגיע למאות אלפי שקלים, עליו לדרוש תקופת זכיינות ארוכה מספיק שתאפשר לו להחזיר את השקעתו. בנוסף, יש לוודא כי הזיכיון ניתן לחידוש, כלומר אם נקבע כי תקופת הזיכיון היא 5 שנים, יש לוודא אפשרות להאריך את החוזה לתקופה נוספת.
רכישת חומרי גלם: סעיף נוסף שעלול להיות בעייתי לזכיינים מתחילים הוא החובה לרכוש את המוצרים אך ורק מספקי הרשת המורשים. לכאורה, סעיף תמים, אך בפועל ייתכן כי מחירי הספק המורשה יהיו גבוהים בהרבה ממחירי השוק וזאת בשל כך שהרשת נהנית מההפרש הכספי, שנוצר בין מחירי השוק למחיר שנקבע בחוזה. במקרה כזה יש לבצע סקר מחירים בטרם חתימת החוזה, ולנהל מו"מ עם הרשת עד להגעה למחירים סבירים.
לבסוף חשוב לוודא שאתם מכוסים בחוזה במקרה של ביטול ההסכם באופן חד צדדי על ידי הרשת. בית המשפט העליון כבר קבע מספר פעמים כי הפסקת הסכם הפצה מחייבת מתן הודעה מראש. לגבי פרק הזמן של ההודעה, נקבע עקרונית כי מדובר בפרק זמן אשר יאפשר למשווק להחזיר את השקעתו, כאשר בע"א (ערעור אזרחי) 442/85 משה זוהר נגד מעבדות טרבנול, נקבע כי תקופה סבירה תעמוד על שנה אחת. בפסק דין זה, נקבע כי המשווק, אשר ההסכם עימו הופסק באופן חד צדדי, זכאי לפיצוי של רווחים שהוא מפיק במשך שנה.
עם זאת, כמובן שייתכנו מקרים אחרים בהם תיקבע תקופת פיצוי שונה, בהתאם לנסיבות של כל מקרה לגופו.
|