דרוג:
הסיכום מבוסס על הספר "הורות יוצאת מהכלל ל ADD"/ מאת ד"ר אדוארד מ. האלוול, ד"ר פיטר ס. ג'נסן
המחברים מתארים כי ADD הינו מצב של היעדר עכבות יחסי. כאשר המעגלים החשמליים האחראים לעכבות במוח, אינם פועלים בצורה תקינה והדבר מביא לשלושת תסמיני הליבה של הבעיה: פיזור, אימפולסיביות וחוסר מנוחה או היפראקטיביות.
כאשר חוסר היכולת לסנן גירויים מהעולם החיצוני מביא לנטייה לחוסר מיקוד ולהסחת הדעת.
הקושי לעצור את הדחפים גורם להתנהגויות אימפולסיביות והיפראקטיביות שאחראיות לצרות רבות.
בעבר הייתה הנחה, שחופש הרצון שולט בכל למידה ועל כן על האדם "רק לרצות" ואז יצליח במשימה. אלא שבהמשך הבינו כי זה לא רק עניין של "עבודה קשה".
המחברים בנו מודל המתאר את ה ADD לא כהפרעה, אלא כתכונה. הם מתארים כי זה כמו מוח של מכונית פרארי, רק עם בלמים רגילים אשר הם אינם מספיק חזקים על מנת לשלוט בו כל הזמן. ועל כן השגיאות שהילדים הללו עושים, לעתים קרובות אינן מכוונות. ולאמר להם "להשתדל יותר", זה כמו להגיד לאדם קצר ראייה, למצמץ בעיניו כדי לשפר את ראייתו. על כן יש להבין כי הבעיות של ילדים אלו עם מיקוד, ניהול זמן, ארגון, התנהגות אימפולסיבית, אינן נובעות מחוסר מאמץ, אלא מהמבנה הביולוגי של מוחם. ADD לטענת המחברים, הינו תכונה מולדת, המושפעת מאוד מהרקע הגנטי. ואלה אותם הגנים, האחראים גם לצדדים החיוביים שהרבה פעמים יש אצל ילדים אלה: המידה הרבה של יצירתיות, אנרגטיות, אינטואיציה, רגישות, נדיבות, כריזמה, דמיון, סקרנות, יכולת לדבוק במטלה שממש מעוררת בהם עניין ויכולת לחשוב מחוץ לקופסא.
המחברים מדגישים את החשיבות בכך שהמורים לא יגרמו לילדים אלה לחשוב על עצמם כפגומים, חריגים או "פחות מאחרים.
המחברים ממליצים על צעדים ספציפיים אשר מנסיונם מאוד מועילים לאמץ בכיתה:
המלצה שהילד ישב בקדמת הכיתה, כמו כן להשתמש בקשר עין, בשמות הילדים ולא להחזיק לעולם את הילד בזמן ההפסקה בכיתה.
כמו כן המחברים ממליצים להציג בפני הילדים נושאים חדשים, בהקשר לנושאים הישנים אותם הם כבר יודעים. ולפצל עבורם משימות גדולות לחלקים קטנים, עימם יהיה להם יותר קל להסתדר.
כמו כן המחברים מדגישים את הצורך להקדיש תשומת לב לרגעים מוצלחים ואז לשבח אותם. אלה ילדים אשר הרבה פעמים עוברים יום שלם בו מקבלים רק ביקורת, נזיפות, ללא מילת עידוד אחת.
כמו כן המחברים ממליצים לשמור על קשר עם ההורים וללמוד כיצד ליהנות מהילדים הללו במהלך השיעורים.
|