דרוג:
מאת: שמעון כהן, סמנכ"ל מכירות ושיווק בקבוצת Intentia, המייצגת בישראל את פתרון M3 של Infor לארגוני תעשייה והפצה
הדרך שבה צרכנים קונים ומשפיעים על שרשרת הערך בתחום האופנה, מושפעת מהרגלי קנייה משתנים, מהרשתות החברתיות ומרב-ערוציות. במקום שמעצבי האופנה יצרו קולקציות חדשות וישיקו אותן מתוך ציפייה שהצרכן יקנה אותן, מותגים וקמעונאים נאלצים לעקוב אחר טרנדים ברשתות החברתיות ולעצב או להתאים מחדש קולקציות וסגנונות, בהתבסס על משוב מצרכנים. הייצור ההמוני שבעבר נדחף, התפתח לייצור המושפע ומונע מביקוש הצרכנים. מהירות, גמישות וניהול סיכונים הפכו לגורמים המרכזיים להצלחה.
עולם התוכנה הינו תווך הכרחי בטרנספורמציה הדיגיטלית העמוקה הזאת. עסקים חייבים להיות מחוברים און ליין לאינטרנט על מנת לעקוב, לזהות ולנתח טרנדים ברשתות החברתיות ולהשתמש במערכות מידע שיסייעו להם לבצע שינויים בעיצובים ובתכניות ייצור ושיתופי פעולה לאורך כל שרשרת הערך. בעולם החדש, סגנון מסוים יכול להגיע לביקוש של יותר מ- 400% מהמצופה או לצנוח ולהיכשל בן לילה, בהתאם למה שהסלבריטאים לובשים ולמה נכתב על ידי בלוגרים מתחום האופנה או בהתאם לפוסטים שפורסמו ברשתות החברתיות.
מערכות המידע אינן עוד רק דאגה תפעולית. בתעשייה רבת הון, בה סכומי כסף גדולים מושקעים במלאי, חברות האופנה חייבות להצטיין בניהול סיכונים. הן חייבות לאמץ מבט מפוקח על המלאי המחויב, לשנות תכניות ולשתף מידע בבסיס הספקים שלהן בהתראה של רגע. כלי מערכות מידע מודרניים יכולים לעזור לחברות לזהות תגובות של צרכנים, להתאים מחדש קולקציות וסגנונות במהלך של שעות במקום חודשים, ואז לשתף ולשנות מהלכים בתוך דקות במקום ימים. צוותי הסחורה והפיננסים יכולים לעקוב אחר נתונים בפועל אל מול התקציב ולשנות תכניות בזמן על מנת להימנע מהוזלות והנחות ומניקוי מדפים, שמהווים את העלויות הגבוהות ביותר של התעשייה מאחר שהם מדללים את מתח הרווחים.
במה חברות האופנה צריכות להתמקד?
- אינטליגנציה עסקית (BI) ואנליזה עסקית (BA) על מנת לנטר, לנתח ולהשיג ביצועים אופטימליים על ידי מעקב אחר תנאים חריגים ושינויים.
- ניהול חיי מוצר (PLM – Product Lifecycle Management), כולל כלים לשיתוף פעולה עם בסיס הספקים במטרה להציג במהירות סגנונות חדשים ולשלוף מהמדף סגנונות קיימים, בהתבסס על משוב מצרכנים. PLM התרחב הרבה מעבר למערכות לניהול נתוני המוצר מלפני מספר שנים, וכעת תומך בתהליכי מסחר, עיצוב ופיתוח.
- פתרונות ERP מנטרים ומבצעים אופטימיזציה של מלאי הסחורות, הבדים והעיצובים, ושל הזמנות הלקוחות, סטטיסטיקות המכירות לאורך הפצה רב ערוצית, תכניות ייצור, עלויות ופיננסים.
- יש לוודא כי הטכנולוגיה משפרת את הקישוריות בין המערכות לשטף העבודה.
- יש לשים דגש על חווית המשתמש. חברות תעשיה חייבות למשוך אליהן עובדים מוכשרים ("טאלנטים") על מנת להצליח. העובדים הנכנסים כיום לשוק העבודה מורגלים לרמה אחרת לגמרי של חווית משתמש.
מה עוד צריך להיות באג'נדה השנה?
עם התחזקות הרב-ערוציות, הולכת וגוברת מידת העניין בדור הבא של פתרונות המסחר המקוון (e-commerce). חברות רבות שהתנסו במשך מספר שנים במסחר מקוון ברמת B2B, B2C או בשתיהן, כיום ממשיכות לבנות על גבי ניסיון זה. ככל שחווית הקנייה ממשיכה להוות גורם משמעותי, כך גם ניכרת החשיבות באינטגרציה של פתרונות מחסר מקוון במערכות ה- ERP על מנת להבטיח הוצאה לפועל יעילה של שרשרת האספקה. המפתח להצלחה ברב-ערוציות היא שקיפות מידע בנוגע למלאי , לתהליכים לוגיסטיים ולמערכות, וזאת על מנת להבטיח כי העסק יכול לספק בזמן, באופן מלא ולשביעות רצונו של הלקוח. הענן גם הוא חייב להיות באג'נדה של חברות אופנה וטקסטיל רבות, על מנת שיוכלו להסיר את העלויות הכרוכות ברכישת חומרה, שדרוגים ועדכונים ולהגיע במקום בו הן יכולות תמיד ליהנות מהתוכנה המעודכנת, החדישה והפונקציונאלית ביותר. במהלך השנים האחרונות, חברות רבות הוסיפו פתרונות ענן למערך המיחשובי שלהן, דוגמת פתרונות CRM ו- HCM, וכיום שוקלות גם להעביר את ה- ERP שלהן לענן. |