דרוג:
כל מי שנהג פעם ברכב או ישב מימינו של הנהג מכיר את המוט המעצבן שממוקם בין שני המושבים הקדמיים בכל רכב. יש רכבים בהם הנהג מזיז כל משך הנסיעה את המוט הזה ממקום למקום, ובאחרים הרבה פחות, בדרך כלל רק בתחילת הנסיעה ובסופה.
סביר להניח שרוב המשתמשים ברכב לא ממש יודעים מה בכלל מתחבא בהמשכו של המוט שנבלע מתחת לדופן התחתונה של הרכב.
ננסה להסביר את התעלומה על ידי תרגום של מומחה בעל מכון גירים למושגים יותר קלים להבנה.
נסו לדמיין בימים עברו שור שמסובב אבני ריחיים לצורך טחינת חיטה. אבן הריחיים המסתובבת נמצאת במרכז מעגל גדול, השור שנמצא בקצה הרחוק של המעגל מחובר אליה עם רצועות. על כל הקפה של ההיקף החיצוני של המעגל שמבצע השור, מסתובבת אבן הריחיים סיבוב אחד קטן. גם באופניים חסרי הילוכים כל סיבוב מלא של הדוושות גורם לסיבוב אחד של הגלגלים.
בשני המקרים מדובר בהפעלת כוח ישירה ללא העברתו למנגנון תמסורת המאפשר ניצול יעיל יותר של הכוח. באופניים בעלות הילוכים למשל, עוברת השרשרת שמעבירה כוח לטובת סיבוב הגלגל האחורי דרך מערכת של גלגלי שיניים שונים בגודלם. ככל שגלגל השיניים עליו היא מונחת קטן יותר נדקרש סיבוב קטן יותר של הדוושות לצורך סיבוב הגלגל האחורי ולכן נחסך שימוש בכוח מהרוכב.
גם במנוע הרכב משתמשים באותה שיטה לטובת חסכון בכוח מנוע. התנועה הסיבובית שמייצר המנוע היא בקוטר קבוע וללא תמסורת של גלגלי שיניים יהייה צורך לאמץ אותו בכל פעם שירצה הנהג להגביר את מהירות הנסיעה. אותה תנועה סיבובית מועברת לתיבה שנקראת תיבת הילוכים, בתוכה גלגלי שיניים שונים בקוטרם ועל ידי שינוי החיבור בין המנוע לגלגל שיניים אפשר לשלוט ביעלות בניצול כוח המנוע. כדי לבצע פעולה זו, נדרש הנהג ראשית לנתק את העברת הכוח הסיבובי מהמנוע לגלגל השיניים המחובר אליו כרגע, וזאת על ידי לחיצה על דוושת המצמד ( קלאץ'), ולאחר מכן חיבור גלגל שיניים אחר לפי הצורך, פעולה שמתבצעת על ידי אותו מוט הילוכים כשלאחר מכן , על ידי שחרור המצמד חוזר המנוע לסובב את גלגל השיניים החדש שחובר אליו.
טוב, הבנו, אז למה צריך מכון גירים ?
הבנת אופן הפעולה של מערכת התמסורת ברכב, יכולה לעזור לנהג להשתמש בה ביעילות ובצורה אחראית. בכל מה שקשור לתחזוקת תיבת ההילוכים ולתיקונים בה, כל נהג זקוק לשירותיו של מכון גירים.
מערכת גלגלי השיניים שנמצאת בתוך תיבת ההילוכים, מנגנון העברת הסיבוב מהמנוע אליהם ומהם אל גלגלי הרכב הן מערכות עדינות ומדוייקות. כל טיפול או תיקון דורשים את שירותיו של מכון גירים מוסמך אשר מצוייד באמצעי בדיקה ממוחשבים ובכלי עבודה ייעודיים. מוסך שלא מוגדר מכון גירים לא יוכל לבצע את הטיפול בצורה אמינה, דבר שיגרום לבזבוז דלק ותקלות נוספות.
ומה זה גיר אוטומטי?
רוב הרכבים החדשים מצויידים במערכת תמסורת אוטומטית. בתוכה מנגנון המזהה שינוי בעומס העבודה של המנוע ובהתאם משנה בעצמו את גודל גלגל השיניים שמחובר אליו או במילים אחרות את ההילוך המשולב.
מכון גירים אוטומטיים הוא המקום היחיד המורשה לטפל ולתקן תקלות בתיבות תמסורת אוטומטיות. המנגנונים שנמצאים בתוכם חייבים להיות מכוונים בצורה מדוייקת לחלוטין באמצעות מכשירי בדיקה ממוחשבים וזאת למניעת תקלות, בזבוז דלק ואף סיכון חיי הנוסעים ברכב.
בעל רכב אוטומטי חייב לוודא שמכון הגירים אליו פנה מוגדר מכון גירים אוטומטיים אם ברצונו לקבל שרות אמין, מדוייק ואחראי.
לקריאה נוספת: http://www.the-gear.co.il/cp14_מחשב-גיר.aspx
|