אופטימיזציה של שרשרת האספקה בתחום האופנה

דרוג:

מאת: צחי אברהם, מנהל פרויקטים בקבוצת Intentia, המייצגת את M3, פתרון ה- ERP המוביל של חברת Infor הבינלאומית


מלאי - נכס או התחייבות? הדיון בשאלה זאת בתחום האופנה כנראה
לעולם לא יסתיים. "אני מעדיף להפסיד מכירות מאשר להחזיק מלאי (מסוכן)", אמר המנכ"ל של אחת מקמעונאיות האופנה הגדולות ביותר בארצות הברית רק לפני כמה שנים, ואיזו הצהרה מדהימה זו הייתה. ראש חברה קמעונאית גדולה מוכן לאבד מכירות במקום לקחת סיכון עם מלאי – אולם, בכל הכנות, זה נראה די בסיסי לכל מודל קמעונאי מסורתי.

לעתים קרובות נאמר, "אתה לא יכול למכור את מה שאין לך" -  אבל חשוב לדעת שאתה גם לא יכול למכור את מה שצרכנים לא רוצים.

התשובה לאתגר המלאי היא לא בבחירה אם מדובר בנכס או בהתחייבות. המציאות היא שאתה לא יכול להיות קמעונאי אם אין לך מלאי. הסוד הוא ביכולת לעבור ממודל האופנה המערבי הנוכחי של עיצוב - הצטיידות (רכש או ייצור) - מכירה, למודל מתפתח של עיצוב - מכירה - הצטיידות. זהו מודל שמחלק את המחויבות למלאי לאורך כל שרשרת האספקה. אם כן, המפתח להצלחה טמון ביכולת לספק מהנקודה הקרובה ביותר ללקוח בשרשרת האספקה.

בסביבת המכירות וההפצה רבת הערוצים של היום, אותם ארגונים שאמצו את המודל הזה באופן מלא, מחויבים רק למלאי שנמכר לצרכן הסופי. ההתחייבות הגדולה ביותר שלהם למלאי היא שקיות משלוח, קופסאות, וכדומה , המאוחסנים באתרי ייצור שונים או בנקודות משלוח שונות.

מחירים זולים, בשילוב עם הסתערות רב ערוצית, גם ברשתות חברתיות, נותנים לצרכן את הכוח להכתיב את השוק. תעשיית האופנה מונעת על ידי שינוי, ובשוק של היום שבו הטרנדים הם קצרי מועד והצרכנים הפכפכים, לחברות האופנה יש שתי אפשרויות: לעמוד בדרישות של הצרכן או לוותר על הביזנס.

המיקוד של כל שרשרת האספקה צריך להשתנות מהפחתת עלויות ייצור לעמידה בדרישות הצרכן. לא משנה אם המדפים של החנות יהיו מלאים - רווחים יושגו רק כאשר פריט נמצא בידיו של הצרכן, או יותר טוב - בארון שלו. אחת הדרכים להבטיח שהפריטים שהצרכנים רוצים יהיו זמינים עבורם בזמן, היא לפתח שיטה לפילוח אינטליגנטי של מוצרים. שיטת פילוח זאת מאפשרות ליצרנים לאתר במהירות פריטים אופנתיים שצריכים להגיע במהירות למדפים,  ולפתח לוגיקת חידוש-מלאי נכונה, תהליכים ומערכות שיכולות לקצץ בעלויות, על ידי שימוש בתהליכים יעילים יותר עבור מוצרים בסיסיים ורענון על בסיס תקופתי.

ברגע שהמוצרים כבר מפולחים, חברות האופנה יכולות לקבוע את הכמויות של כל פריט על מנת לייצר על פי תחזית ביקושים. הדבר צריך להיתמך על ידי קישור של סביבה קמעונאית רזה לרשת אספקה רזה - רשת שיכולה לחדש את המלאי הנדרש על פי דרישה.

הביקוש הצרכני הוא המפתח - תנו לו להוביל את הדרך. עצבו ופתחו מוצרים לייצור יעיל, האזינו לצרכן ושתפו פעולה עם שרשרת האספקה.


© כל הזכויות שמורות למערכת פרסום הודעות יחסי ציבור בניית אתרים ע"י בניית אתרים