בין צורה לתוכן, שפת גוף ומסר

דרוג:

מאת: יעל לוטן, מנכ"לית "לוטן תדמיות"

"ההרצאה הכי טובה שתשמעו", זאת כותרת הרצאתו של גרי יורופסקי על זכויות בעלי-חיים וטבעונות שהתקיימה באוניברסיטת ג'ורג'יה בשנת 2010 וזוכה להדים עד היום, מידי כמה זמן כותרת נוספת בעיתונות הכתובה והאינטרנטית עולה אודות האיש וההרצאה.

האם זו באמת ההרצאה הכי טובה שתשמעו? אני בספק, אך ברור שהצורה בה ההרצאה הוגשה הייתה נהדרת ואפקטיבית – עובדה, ההרצאה באמת מדוברת ומוכרת וזוכה לתגובות רבות בתקשורת.

ניתן להסיק מכך כי ישנה חשיבות רבה לצורה בה מסר מוגש, כלומר, לשפת הגוף של הדובר. תקשורת ברורה ואפקטיבית הכרחית כאשר מנסים להעביר מסר, בין אם בישיבות מנהלים, כנסים, כיתות לימוד, הרצאות ופרזנטציות ללקוח.

המידע המילולי, כמובן, חשוב בהחלט, אך הדרך בה אנו מעבירים את המילים תקבע כמה קשב נקבל וכמה יזכור הקהל מדברינו, לא המילים.

מחקרים מראים שכאשר אותה הרצאה הועברה לקהל תלמידי אוניברסיטאות, פעם אחת בליווי שפת גוף יעילה ופעם אחרת ללא – הקשב אותו נתנו התלמידים וכמות המידע שזכרו לאחר ההרצאה היו שונים באופן משמעותי.

  •  קשר עין – צור קשר עין עם הקהל. אל תבהה במצגת ואל תקרא מהדף, תביט באנשים שאתה רוצה שיקשיבו לך, צור איתם קשר.
  • גוון קול – תמרן את גוון קולך כך שיהיה מעניין לשמוע, רד בטונים, הגבר את הקצב, עלה בטונים, האט את הקצב – שחק עם הקהל ואל תדבר באופן מונוטוני.
  •  מקם עצמך נכון – אל תשב מאחורי מחשב, אל תסתתר מאחורי הפודיום – הסתובב, תנוע, תישאר מעניין.
  • הבעות פנים – הבא את עצמך גם באמצעות פניך, הגב לתוכן, תהיה נלהב, חשדן, מופתע, אל תשמור על ארשת פנים קבועה ושטוחה.
  • מחוות ידיים – השתמש בידיך תוך דיבור, הסבר באופן ויזואלי את המילולי, משוך את תשומת הלב, אל תשאיר את הידיים בכיסים או על השולחן.
  •  שליטה במרחב – תהיה נינוח במקומך, הכר אותו, חוש טוב בתוכו וזה יקרין החוצה. קל לזהות אדם שמרגיש לא נוח בעורו ובמרחבו.

שפת גוף יעילה מראה לקהל כי אתה מבין את החומר, מרגיש אותו והופך אותו למעניין, אם תשדר שפת גוף דלה ומשעממת – כך יתפסו דבריך, לא ניתן להפריד בין התוכן לצורה. כמו כן, עליך להתעניין בכנות בקהל, להיות מעורב, לשאול שאלות והכי חשוב – להתכוון באמת כי המסר יגיאתה אומר בעזרת גופך לא פחות מאשר בעזרת מילותיך, לכן תאמר את אשר אתה מתכוון לומר ותתכוון לאשר אתה אומר, ואל תדאג לגבי השאר – המסר יעבור.


© כל הזכויות שמורות למערכת פרסום הודעות יחסי ציבור בניית אתרים ע"י בניית אתרים