דרוג:
מאת: יעל לוטן, מנכ"ל לוטן תדמיות
מה עולה בראשך כשאתה שומע את הביטוי "יחסי ציבור"? סביר להניח שתגובתך כבעל עסק קטן תהיה זהה לחלוטין לזו של בעל עסק גדול יותר. אני פועלת בתחום היח"צ כבר הרבה מאוד שנים, אך עדיין מוצאת את עצמי מופתעת בכל פעם מחדש כשאני שומעת שרוב הלקוחות מפרשים את המושג יח"צ כקשרי עיתונות בלבד, או יותר גרוע, הם מבלבלים בינו לבין פרסום. בכל מקרה, כמעט כולם מניחים בתחילה כי שרותי יחסי ציבור הם אלמנט שיווקי יקר אשר נועד אך ורק לשירותן של חברות גדולות במשק. האמת היא, ששתי ההנחות שגויות. אין ספק שיח"צ מתמקד בחלק גדול מהזמן בקשרי עיתונות וקווי תקשורת, אך האמת היא שבעידן הנוכחי יחסי הציבור כוללים עוד כל כך הרבה מעבר: בראש ובראשונה את הגדרת המטרה, בניית המסר, יצירת קווי התקשורת עם קהלי היעד, בניית אסטרטגיה ומגוון רחב של כלי עבודה, כגון תוכן וידאו והפצה, כיסוי וחשיפה תקשורתית, תוכן סלולארי, כתיבה שיווקית, קופירייטינג, קווי תקשורת, ניוזלטרים, כנסים, אירועים ועוד.
אלמנטים אלו, המרכיבים את עולם יחסי הציבור כיום, רלוונטיים וחשובים יותר מתמיד דווקא עבור עסקים קטנים: בעלי חנויות, פרילאנסרים, יזמים, כותבים, יועצים, אומנים ולמעשה כל מי שמנהל עסק קטן ובינוני ואינו מודע לשפע ההזדמנויות הקיימות כיום לקידום עסקיו, מעבר לפרסום המסורתי. זהו בדיוק המקום לציין כי אמנות יחסי הציבור מצריכה ידע רב, מחקר ותכנון – אך לא בהכרח הוצאה כספית גדולה. על מנת להתחיל בתכנון יחסי הציבור הנכונים עבור העסק שלך, ראשית כדאי להבין כי כל מטרת היח"צ היא למעשה לתקשר את המסר המדויק והנכון לקהל מטרה מפולח היטב. לצורך כך, אחד הדברים הראשונים בהם צריך להתחיל הוא לברר מיהו קהל היעד המדויק של העסק. באופן מפתיע, ישנן גם לא מעט חברות גדולות במשק שמפספסות לאתר את קהל המטרה שלהן. |