NielsenIQ בתערוכת האוכל הסעודית: איך מצליחים הקונים הסעודיים לנווט בהצלחה בים השינויים

דרוג:

NielsenIQ  בתערוכת האוכל הסעודית: איך מצליחים הקונים הסעודיים לנווט בהצלחה בים השינויים

 

ריאד, ערב הסעודית, 3 באוגוסט 2023, (BUSINESS WIRE):

תופעות הלוואי של מגפת הקורונה והשינויים שבאו בעקבותיה אשר השפיעו על המרחב הקמעונאי של ערב הסעודית, כמו גם האינפלציה בשוק המזון, הביאו לירידה במספר המבצעים השיווקיים בנוסף לעליות מחירים. כל אלה יצרו סביבה מאתגרת עבור הקונים הסעודיים, אשר השכילו להסתגל במהרה והסיטו את המיקוד למוצרי נוחות ולמוצרי יסוד.

זו הייתה התפיסה שהציג אנדריי דבויצ'נקוב, המנהל הכללי של NielsenIQ Middle East, בפתיחת תערוכת האוכל הסעודית הראשונה מסוגה אשר נערכה בריאד בהשתתפות אנשי מקצוע רבים, מקומיים וזרים, ממגזר הקמעונאי. במהלך הרצאתו, שנשאה את הכותרת ניווט בסביבה של שינויים בעתות שינוי, שיתף דבויצ'נקוב תובנות בנוגע למגזר מוצרי הצריכה השוטפים ( (FMCG של ערב הסעודית.

לדברי דבויצ'נקוב: "בשוק הסעודי חלו לאחרונה עליות מחירים, אשר חלקם הגיעו במהלך השנה ל-10% עד 15%, בעיקר כתוצאה מהעלייה במחיריהם של חומרי הגלם". בנוסף, דבויצ'נקוב הדגיש את הייחודיות של השוק הסעודי, "שבו רוב המוצרים וחומרי הגלם מיובאים, מה שמחייב את החברות בענף להתמודד עם שינויים בשרשראות האספקה ולשקול חלופות מקומיות על מנת לייצב את הענף".

דבויצ'נקוב ציין, כי כתוצאה מכך הצרכנים בסעודיה מצמצמים את הוצאותיהם וקובעים תקציב זהיר יותר בעקבות שינויים שונים בסגנון החיים. שינויים אלה כוללים בישול בבית לעתים תכופות יותר, פחות בזבוזים והקטנת ההוצאות על ביגוד ועל מוצרי טיפוח.

מעניין לגלות כי למרות שהקונים הסעודיים שואפים לצמצם הוצאות, הם עדיין מייחסים חשיבות עמוקה לאיכות. מגזר מוצרי הפרמיום צובר תאוצה לעומת מגזר המוצרים הזולים של מותגים מקומיים ובינלאומיים בתחום המזון, כאשר 65% מכלל הקונים הסעודיים מביעים נכונות לשלם יותר עבור מוצרים איכותיים.

כשבוחנים את התגובה לתנאים המאתגרים עמם הצרכנים מתמודדים כעת, הטקטיקות שבהן הם נוקטים כוללות שקלול של המאפיינים החשובים להם ביותר, קנייה באינטרנט לקבלת מבצעים הטובים ביותר והפסקת הרכישה של מוצרים מקטגוריות שונות. למרבה העניין, למרות השינויים הללו ועל אף התקופה הסוערת, הצרכנים בערב הסעודית עדיין משתייכים לאחוזון הנמוך ביותר מבחינת תפיסה עצמית של מי שמצוי בתקופת מיתון.

דבויצ'נקוב ציין כי הקונים הסעודיים מבלים את רוב זמן הקניות שלהם בהיפר-מרקטים ובסופרמרקטים, אך עם זאת ניתן לזהות מגמה בולטת של צמיחה מהירה בבתי עסק קטנים כגון חנויות מכולת וחנויות נוחות. הפרש המחירים הגדול אשר מאפיינים את חנויות המכולת נמוך משמעותית בבתי עסק קטנים אלה, בהשוואה למרכולים המסורתיים.

מהות ה"מוצרים החיוניים" עבור הקונים המודרניים

בכל מה שנוגע לאפשרות בחירה ומגוון מוצרים, 77% מכלל הקונים הסעודיים סבורים כי מחירי המזון עלו, וכי הם מוכנים לקנות אך ורק מוצרים חיוניים. באשר לעצם ההגדרה של "מוצרים חיוניים" עבור קונים מודרניים, דבויצ'נקוב מדגיש כי יש להתייחס להגדרה של מונח זה במשנה זהירות. ברשימת מוצרי היסוד של הקונים כיום נכלל לדוגמה לחם בעל יתרונות בריאותיים, למשל קמח נטול בעל יתרונות ברורים מאליהם.

בנוסף, הניתוח של NielsenIQ שם דגש על החשיבות הגדלה וההולכת של רווחה אישית ובריאות בעיני הצרכנים. קונים רבים בערב הסעודית מוכנים לשלם יותר עבור מוצרים שמכילים תוספי בריאות, שתומכים במערכת החיסונית ושמכילים מרכיבים טבעיים.

העלייה המסחררת של פורמט המסחר האלקטרוני וחנויות הנוחות

ההרצאה חשפה גם גידול משמעותי בשיעור של 45% במכירות המקוונות (רבעון 1, 2023, לעומת התקופה המקבילה אשתקד), לצד חשיבות הולכת וגדלה של המסחר האלקטרוני באזור. דבויצ'נקוב מסביר, "צמיחת המסחר האלקטרוני מונעת לא רק על ידי שאיפה לנוחות, אלא גם על ידי הרצון לקבל הנחות. הפלטפורמות המקוונות מספקות מגוון רחב של מוצרים, כולל ארוחות מוכנות ומוצרי מזון שנותנים מענה להעדפות המגוונות של הלקוחות".

הוא מוסיף, "גם פורמט הנוחות נמצא בצמיחה, במידה רבה הודות לקמעונאים כמו Viva, Gala ו- Tamimi Express, אשר מקדמים בצורה יזומה את ההתרחבות של הפורמטים הללו תוך שהם מציעים מחירים נמוכים ורגילים עם מגוון מוצרים מותאמים שנותנים מענה לצרכנים שמחפשים נוחות".

האתגר שעומד בפני משווקים ויצרנים

הדינמיקה המשתנה של השוק מחייבת את המשווקים נדרשים להתאים את האסטרטגיות שלהם כדי לתת מענה לדרישות הצרכנים המתפתחות. עבור סאלים איפתיקר*, ראש נציגות NielsenIQ בערב הסעודית, "התאמת מחירים, קמפיינים ישירים של קיצוץ מחירים ויוזמות לגיבוש נאמנות הם כמה מן הפתרונות אותם מטמיעים המשווקים כדי לתת מענה לצרכנים שמודעים למחיר, תוך הצעה של חוויית קנייה נעימה".

לסיום, המחקר של NielsenIQ מדגיש את חשיבותה של חנות מאורגנת היטב, המתאפיינת באווירה נעימה, כמו גם בשירות לקוחות מעולה. " הצרכנים מחפשים כיום יותר אסטרטגיות חיסכון הקשורות במחירים ובמבצעים, ועל אף ירידה קלה ביעילות המבצעים הניתוח שלנו מבליט את הצורך של משווקים לעודד את הצרכנים לקנות תוך שימוש במרכיבים שונים הכוללים מחירים ובידור", מסכם דבויצ'נקוב.

*סאלים איפתיקר עמד בראש פאנל שבו השתתפו כריס עבוד, PepsiCo, ושחים מוחמד, Lulu Group, אשר התקיים ביומה הראשון של פסגת האוכל של סעודיה – "הפגת חוסר הוודאות, ההפכפכות ועליות המחירים בענף המזון והמשקאות".

אודות NIQ

NIQ היא החברה המובילה בעולם למודיעין צרכנים, והיא מקנה הבנה מלאה של דפוסי התנהגות הרכישה של צרכנים תוך חשיפת מסלולי צמיחה חדשים. בשנת 2023 NIQ חברה ל-GfK, מה שהקנה לשתי ענקיות התעשייה טווח פעולה גלובלי וחסר תקדים. קריאה הוליסטית של המגזר הקמעונאי ותובנות מקיפות בנוגע לצרכנים – אשר מועברות באמצעות כלי ניתוח מתקדמים דרך פלטפורמות מובילות – מאפשרת ל-NIQ להציג את התמונה המלאה.

NIQ היא חברת פורטפוליו של Advent International, ולה פעילות בלמעלה מ-100 שווקים, אשר מכסים יותר מ-90% מאוכלוסיית העולם. למידע נוסף בקרו בכתובת www.NIQ.com.

למידע נוסף:

מדיה
מלינה ממידו  ([email protected])

מקור: NielsenIQ

תוכן הודעה זו בשפת המקור, הוא הגרסה הרשמית והמהימנה היחידה של מסמך זה. התרגומים הם למטרות נוחות בלבד ויש להצליבם עם המסמך בשפת המקור, שהוא הגרסה היחידה של טקסט זה שהוא בעל תוקף משפטי.

 

*** הידיעה מופצת בעולם על ידי חברת התקשורת הבינלאומית Business Wire

 

לפרטים נוספים: נוי תקשורת 03-6026026 זהר 052-2641769


© כל הזכויות שמורות למערכת פרסום הודעות יחסי ציבור בניית אתרים ע"י בניית אתרים