האם התאמה למובייל היא פקטור דירוג של גוגל בעולם של קידום אתרים?

:  |   | 21/11/2022
דרוג:

עד לפני לא הרבה שנים, נהגו רוב האנשים בעולם לגלוש ברשת האינטרנט ולצרוך תוכן באמצעות מחשבי דסקטופ, מחשבים שולחניים או ניידים. בימים ההם, כשמהפכת הסלולר עדיין לא נכנסה לחיינו, ולא היה נהוג למצוא ילדים אוחזים בטלפון חכם משל עצמם כבר בכיתה א' או ב', רוב בתי העסק או הגופים שניהלו אתרי אינטרנט, בנו אותם מתוך מחשבה שהצרכן שיגיע אליהם יעשה זאת באמצעות מחשב שולחני.


עם השנים, השימוש של צרכנים בטלפונים חכמים הלך וגבר, וכך גם ההעדפה שלהם לגלוש אל אתרים שמעניינים אותם באמצעות המכשיר הנייד. בנוסף, המכשיר הנייד זמין כל העת, ולכן גם אנשים שנמצאים בתנועה ממקום למקום, ולא זמינים למחשב שולחני, ובכל זאת מעוניינים לצרוך תוכן ברשת, יכולים לעשות זאת בקלות ובפשטות.


גוגל הבינה כי הרגלי הצריכה של המשתמשים משתנים ומתעדכנים, ולכן עליה להנגיש עבורם דפי אינטרנט שמייצרים חווית גלישה איכותית, ולא חשוב באמצעות איזה מכשיר ביקש הגולש לעשות זאת. אם בעבר, היה נהוג שגולשים נוחתים מפעם לפעם בדפי אינטרנט שאינם מותאמים לשימוש במובייל, גם כאשר החיפוש בוצע באמצעות מכשיר מובייל, הרי שכיום נדיר למצוא דפים ישנים, לא מעודכנים ושאינם מייצרים חווית שימוש טובה במובייל, כתוצאות מובילות בדפי תוצאות החיפוש.


נשאלת, אם כן, השאלה: האם התאמת האתר למובייל היא פקטור דירוג של גוגל? האם זה טוב לתהליך קידום אתרים? האם גוגל מנתבת גולשים אל עמודים מותאמים למובייל כחלק מן האסטרטגיה שלה לשפר את חווית המשתמש, או שמא יותר ויותר בעלי אתרים בוחרים להתאים את האתרים שלהם למכשירים ניידים, ולכן הסבירות לנחות על דפים כאלו היא גבוהה יותר?


מה יכול להניע בעלי אתרים להתאים את עמודי האתר למובייל?

בעולם שבו כל פעולה שמייצרת הוצאה לבית העסק נשקלת בקפידה, חשוב להבין שבאופן עקרוני, כברירת מחדל, אין לעסקים, לא כל שכן אנשים פרטיים שמנהלים אתרי אינטרנט, שום אינסנטיב להתאים את האתר לשימוש במכשירים ניידים.


הסיבה לכך היא ברורה: התאמה כזו דורשת משאבים, זמן רב, כסף וקשב ניהולי, ועסקים מעדיפים להקדיש כל אחד מאלו לטובת אפיקים שמייצרים עבורם הכנסות באופן ישיר.


גוגל, כמנוע חיפוש, לא יכולה, כמובן, לאלץ בעלי אתרים להתאים אותם למובייל. מדובר, כאמור, בפרויקט עתיר משאבים, וכאשר מדובר באתרים גדולים עם היסטוריית שימוש ארוכה ומליונים עמודים, לא מדבר במשימה פשוטה בכלל. מה כן יכולה גוגל לעשות במקום זאת? לעודד ולצ'פר אתרים שכן מותאמים למובייל.


במהלך השנים, ההתייחסות של גוגל לשימושיות של אתרי אינטרנט באמצעות מכשירים ניידים השתנתה. נזכיר כאן כמה וכמה שלבים במהפכה הזאת:


שלב ראשון: אין השפעה מיוחדת של התאמת האתר למובייל

בתחילת הדרך, כאשר רק מעטים מן האתרים טרחו להתאים את עמודי האתר שלהם לשימוש במובייל, וכן מעט מן הצרכנים טרחו לגולש באתרי אינטרנט באמצעות מכשירים ניידים חכמים, לא הייתה להתאמת האתר למובייל חשיבות מיוחדת מבחינת הדירוג בגוגל, והיא נחשבה משהו שנחמד אם יתקיים, אבל לא בבחינת חובה.


שלב שני: התאמת האתר למובייל משפיעה על תוצאות המובייל בלבד

לאחר מכן, כאשר גוגל ראתה שיותר ויותר משתמשים בוחרים לצרוך את התוכן שלהם מרשת האינטרנט באמצעות מכשירי מובייל, נראו יותר ויותר תוצאות מותאמות למובייל, אולם רק כאשר החיפוש נעשה בעצמו ממכשיר מובייל. כאשר החיפושים האלו בוצעו ממחשבים ניידים או נייחים, תוצאות החיפוש לא העדיפו אתרים מותאמים.


שלב שלישי: גוגל מאנדקס אתרים בשיטת מובייל פירסט

עברו עוד מספר שנים וגוגל הודיעה כי לא רק שהיא מתעדפת אתרים המציעים חווית שימוש טובה במובייל, אלא גם שהיא מאנדקסת את התוכן של האתרים השונים באמצעות סריקה של גרסת המובייל של האתר. זה אומר, כמובן, שאתרים שגרסת המובייל שלהם כללה פחות תוכן, או תוכן דל ורזה ביחס לגרסת הדסקטופ, לא נראו באינדקס של גוגל כפי שהם במציאות, מה שגרם לפגיעה גם בדירוגים שלהם.


שלב רביעי: גוגל מייחס חשיבות לכוונת החיפוש של המשתמש

בשלב המתקדם ביותר מבחינתה של גוגל, היא שמה דגש מיוחד על התאמת תוצאת החיפוש לכוונת החיפוש של המשתמש. זה אומר שגוגל מוכנה להציג למשתמש גם תוצאה שאינה מותאמת לצריכה באמצעות מכשירים ניידים, אם זו נותנת מענה שלם, איכותי ורלוונטי, ובעצם הטוב ביותר שגוגל מצליחה למצוא, עבור שאילתת החיפוש שבה עשה שימוש הגולש.


אז האם התאמת האתר למובייל היא פקטור דירוג של גוגל?

בואו נבחן את ההצהרות של גוגל בהקשר הזה.


בשנת 2015 השיקה גוגל באופן רשמי את עדכון Mobile Friendly, וטענה כי במסגרת העדכון הזה, היא מקדמת תוצאות מותאמות למובייל, כאשר החיפושים מבוצעים במכשירי מובייל. כעת, כך המשיכה גוגל בהצהרה שלה, יוכלו גולשים למצוא תוכן רלוונטי לשאילתת החיפוש שלהם, ולצרוך אותו באמצעות מכשירים ניידים, מבלי צורך לבצע לחיצות או קירובים באמצעות מחוות ידיים, כדי לקרוא את התוכן בצורה מלאה. עוד המשיכה גוגל וטענה כי היא תקדם תוצאות ששלא תאלצנה את הגולשים לבצע גלילה רוחבית, ושהמרווחים בין פסקאות ותכנים יהיו כאלו שיציעו חווית גלישה טובה יותר.


בשנת  2016 הודיעה גוגל כי במהלך מאי של אותה שנה, היא ערכה עדכון נוסף לאלגוריתם הדירוג של מנוע החיפוש שלה, עדכון שיאפשר לגולשים למצוא יותר תכנים רלוונטיים שהינם מותאמים למכשירי מובייל.


בשנת 2020 הצהירה גוגל על שיטת אינדוקס חדשה, שמסתכמכת על גרסת המובייל של אתרים, ולא על גרסת הדסקטופ שלהם.


כל העדכונים האלו, וכן אינדיקציות נוספות ממחקרים שבוצעו על תוצאות חיפוש שונות, מאוששים ברמת ודאות די גבוהה שהתאמת האתר לצפיה במכשירי מובייל הוא פקטור דירוג, שמשפיע לא רק על תוצאות חיפוש המוצגות בעת גלישה ממכשירים ניידים, אלא גם כזה שמשפיע על דירוג אתרים בדפי תוצאות החיפוש בעת שימוש במחשבים ניידים או נייחים.


המפתח לתובנה הזאת נעוץ בעובדה שגוגל בהדרגה עברה לאינדוקס המבוסס על גרסת הנייד, והמשכללת את הדרך שבה היא מציגה נתונים אודות חווית הגלישה של גולשים במכשירים ניידים, באמצעות הסרץ קונסול.


זאת הסיבה, שלא מעט אתרים גדולים משקיעים משאבים ניכרים על מנת לבצע התאמו של דפי האתר שלהם לתצוגה ושימוש במכשירי מובייל, הן ברמת התצוגה, והן ברמת ממשק המשתמש. התכנון, העיצוב וממשק המשתמש כיום נלקחים בחשבון כבר בשלבים הראשוניים של הקמת אתר.


לסיכום

לאורך השנים חלה התפתחות לא רק בהרגלי הצריכה של משתמשים ברשת האינטרנט, אלא גם ביחס של מנועי החיפוש, ובראשם גוגל, למידת ההתאמה של האתרים האלו לשימושים שונים במכשירי מובייל. בהדרגה ולאורך הזמן, הציעו מנועי החיפוש עדיפות לאתרים המציעים חווית שימוש טובה במובייל, גם אם בהתחלה רק עבור תוצאות המוצגות במובייל, ולאחר מכן, לתוצאות המוצגות במכשירים שונים, כולל מחשבים ניידים ונייחים.


בניגוד לתחילת הדרך, ועוד לפני שפרצו המכשירים הניידים לחיינו, היום כמעט שלא ניתן למצוא בדפי תוצאות החיפוש תוצאות המובילות לדפי נחיתה שאינם מותאמים למובייל. האם מדובר בפועל יוצא של העובדה שאתרים רבים ביצעו התאמות למובייל או שמדובר בהעדפה של מנועי החיפוש עצמם?


הסברה שלנו, היא שמדובר בשילוב של שני המרכיבים האלו.


© כל הזכויות שמורות למערכת פרסום הודעות יחסי ציבור בניית אתרים ע"י בניית אתרים