קווים לדמותו של מקדם אתרים

דרוג:



מאת: פשה קגן, מנהל מחלקת SEO בחברת WAVEDIGITAL



אז מה, בעצם, עושה מקדם אתרים? מילים רבות נכתבו כדי לנסות לתת תשובה לשאלה סבוכה זו. המציאות היא שסביב אנשי קידום האתרים המקצועיים נוצרה הילה כמעט-מיתית, בעיקר משום שקשה מאוד להניח את האצבע על גורם אחד ולהגיד - "הנה, בזה מסתכמת עבודתו של המקדם". אלו העוסקים במלאכה במקצועיות - במסגרת משרדים מסודרים או כעצמאיים בעלי עניין בטיב המלאכה - נתפסים כ'גורואים' המטילים מספר לחשי הצלחה ובזכותם האתר המקודם מטפס לצמרת תוצאות החיפוש.



היות ומדובר בתחום המשתנה מדי יום כמעט (ועל כך יעיד כל מקדם שנכווה על ידי עדכון של גוגל, מעוניין להישאר בעסק ונאלץ לסגל דרך התנהלות שונה), גם הגדרת תפקידו של המקדם זזה לא מעט מאז השוק נפתח לרווחה בעולם ובארץ. בואו נסיט מעט את וילון הערפל שאנו העוסקים במלאכה נהנים ממנו כל כך...



"...דע מאין באת ולאן אתה הולך..."



ברגע בו האינטרנט הפך לביתם החם של עסקים רבים, נולד הצורך במיצוי התחרות על עינו של הלקוח הפוטנציאלי גם בזירה זו. שורשי התחום מקורם בספר 'דפי זהב' עב הכרס, אותו היינו פותחים וזוכים להפתעה כל פעם כשאנו רואים כמה עסקים למעשה מתחילים באותיות "א.א.א". העיקרון הבסיסי נולד כבר אז: מי שראשון - יקבל את רוב הפניות; פשוט, נהיר, הגיוני.

המצב ברשת לא שונה בהרבה - העקרון לפיהו מי שמופיע קודם יקבל את הפניה עדיין נכון. האמצעים לעשות זאת, אולם, משתנים ללא הרף. למעשה, דורות רבים של מקדמי אתרים ניסו למצוא "שיטות" - חלקן לגיטימיות וחלקן פחות - שיובילו את לקוחותיהם קדימה, מעבר לכל התחרות. אנו נזכרים בערגה בימים בהם הכל היה פשוט יותר - היינו מכניסים למידע הסמוי המלווה כל עמוד אינטרנט רצף של מילים, "מילות/ביטויי מפתח", וצופים בהנאה כיצד מנועי החיפוש משתכנעים על סמך פעולה זו בלבד שהאתר אכן עוסק במה שהוא מתיימר לעסוק.



כמו בכל דבר טוב - עשיית יתר הובילה לפסילת מרבית הדרכים הפתלתלות. כשכולם מציפים עמודים בביטויי המפתח הרצויים - כיצד נדע מי טוב יותר? ודאי ראיתם עמודי אינטרנט נעדרי כל היגיון לוגי, המוצפים בביטוי הלכאורה-חשוב, הנראים כאילו "גאון המחשבים" בן ה-14 שגר בקומה מעליכם עשה אותם בהיסח הדעת. עבודה כזאת לא מכבדת את המקדם, לא מכבדת את הלקוח וחשוב מכל – לא מכבדת את הגולש באתר. למזלנו, אדריכלי האינטרנט (שבראשם מן הסתם גוגל, אך מקומן של ענקיות דוגמת פייסבוק ומיקרוסופט לא נפקד גם הוא) בדרך הנכונה לשים לזה קץ.

 

 

 תזוזת הפרדיגמה



נכון לאמצע שנת 2013, אתר נבחן פחות בפעולות הטכניות המבוצעות ויותר בערך המוסף שהוא מציע. הנחתי האישית היא שאתר טוב צריך קודם כל לתת מענה ראוי למי שנכנס אליו, בכל אמצעי שהוא. האם האתר מייצג עסק? ודאו שייצג את העסק בצורה הטובה ביותר שהוא יכול, תוך הצגת פורטפוליו או מידע ממשי לגולש. האתר נועד למכור מוצר? ודאו שהמוצר מיוצג היטב וקל לרכוש אותו. מטרת האתר היא להיות במה לתוכן של גולשים? על הגולשים להצליח לפרסם תכנים בהצלחה ובקלות.



היכן זה מעמיד אותנו, מקדמי האתרים?



היות ואנחנו כבר לא נדרשים להשקיע את חלקו הארי של זמננו בביצוע פעולות טכניות, ניתן אף להסיק מכך שתפקידו הקלאסי של המקדם השתנה. איננו עוד אנשי קוד ותו לא (אם כי, ידיעת קוד מרחיבה את אופקי המקדם) - כי אם יועצים אסטרטגיים, מומחי ממשק משתמש, מטי דעת קהל, אנשי שיווק, פרסומאים, מומחי תדמית, מדיה חברתית ועוד. ככל שהמקדם ממוקצע יותר בכל אחד מהתחומים הללו - עבודתו תהא איכותית יותר. בחו"ל אף נצפתה מגמה לשינוי שמו הקלאסי של התחום, מ-SEO לשם אחר, המייצג נאמנה את הדברים בהם המקדם עוסק כעת.



אני סבור כי מוקדם מדי להספיד את ה-SEO, אך בהחלט יש צורך להבין טוב יותר מה איש הקידום עושה בימינו, וחשוב מכך - לקרוא לילד בשמו (כמובן, כשיימצא שם ראוי לילד - כזה שגם יחזיק לאורך זמן מה).



מה אנחנו עושים, בעצם?


נכון לאמצע 2013, עיקר עבודתנו, המקדמים, היא להדביק את כל החלקים ביחד. מטרת העל היא, לצורך העניין, לעודד ולחזק את תנועת הגולשים לאתר. הדרכים להשגת המטרה הן מגוונות: בתנאי שנקפיד על פרקטיקות פעילות לגיטימיות בלבד (ולו משיקולים העסקיים, היות ולפעילות בלתי לגיטימית יש נטייה ברורה לפקיעת תוקף בכל סבב עדכונים של גוגל), נוכל למצוא:

  • ניהול טכני וכתיבת קוד, כמו בעבר
  • ניהול הקהילה הסובבת את האתר ברשתות החברתיות ובקהילות הרלוונטיות לאתר
  • יצירת שפה מיתוגית חזקה וניהול המותג לאורך זמן
  • התנהלות תקינה ברשת, כמקובל בימינו (דוגמא בולטת לזה היא ניהול אקטיבי של עמוד פייסבוק עסקי)
  • יצירת שיח גולשים סביב המותג
  • ייעוץ ביצירת תוכן מעניין ומרתק עבור הגולש
  • יצירת והובלת שיתופי פעולה מועילים
  • ייעוץ וביצוע שינויים רלוונטיים בממשקי המשתמש השונים, לצורך ייעול הגלישה
  • מעקב שוטף אחרי סטטיסטיקות ונתונים דוגמת מפות חום כדי לזהות נקודות לשימור ושיפור

 

 הרשימה יכולה להתארך עוד ועוד, אך אעצור כאן ברשותכם.



מעבר לאמור, חלק גדול מזמן עבודתו של איש הקידום המודרני אמור להיות מוקדש ללמידה. קהילת בעלי המקצוע בתחום זה ידועה כקהילה מקצועית ביותר - והתנהלות נכונה עשויה להוביל לרכישת ידע יקר מפז (המשפר, בתורו, את טיב העבודה וכפועל יוצא מכך - את כמות הגולשים באתר).
דוגמאות? בבקשה:

קיים מיזם משותף לגוגל, מיקרוסופט, יאהו! ואף יאנדקס (מנוע החיפוש הבולט ברוסיה) ליצירת מקרא בקודי האתרים. כלומר: הוראות שאמורות לסייע לנו, העוסקים במלאכה, להסביר למנוע החיפוש את כוונת המשורר. נשמע מעניין? קוראים לזה 'סכימה', גגלו את זה.

 

עוד דוגמא? נו, טוב:
מי שעקב בדריכות אחר ההצהרות של גוגל ומיהר להטמיע באתרו קודים ספציפיים המגיעים מגוגל פלוס, הרשת החברתית של גוגל, נוכח לדעת כי גם על אף שאתרו אולי לא זכה במקום הראשון, אך תמונתו הופיעה לצד התוצאה שלו - והפכה אותה לבולטת בהרבה.

עוד משהו קטן? טוב, אחד אחרון:

לפני זמן מה, גוגל הכריזו על מתן דגש מיוחד על מיקום גיאוגרפי. מקדמים שרשמו את לקוחותיהם מבעוד מועד לשירותי המיפוי של גוגל, חייכו בשביעות רצון כשגילו עמודי תוצאות נסיוניים בהם האתרים הרשומים לשירותי המיפוי מדורגים גבוה מבעבר, כהכנה לבאות.



ידעתם את כל זה? אולי כן, אולי לא. אלו החדשות של אתמול. מה יהיה מחר - זאת השאלה עליה אנו מנסים לענות מדי יום.



אוקיי... אז מה באמת יקרה מחר?



יותר קל לשאול "איפה הכסף?".



מה יקרה מחר (או עוד חודש, או בשנה הבאה) בתחום הקידום היא השאלה עבורה אנו מחפשים תשובות מדי יום. כדי לבצע ניחושים מושכלים, אנו קוראים, שומעים וצופים לא מעט. עבורכם, בעלי העסקים, אנו צופים בהרצאות מקצועיות, בולעים בשקיקה מאמרים מקצועיים של דמויות בולטות, מתעדכנים איפה שרק ניתן, חוקרים ובודקים - כדי לזקק מתוך כל זה את התמהיל הנכון עבור כל עסק.



לא כל דבר נכון עבור כל לקוח. לקוח אחד עשוי למצוא את ביתו בפייסבוק, בעוד שמקבילו מתחום אחר עשוי לשגשג בזכות קשרים ושיתופי פעולה מקצועיים. עבודתנו היא להיות מעורבים מספיק, מעודכנים מספיק ונכונים מספיק ללמוד על מנת להתאים לכל פרוייקט את ההיצע הרלוונטי ביותר. הדרך הפשוטה תהא לירות לכל הכיוונים ולפגוע, דהיינו לעשות קצת מכל דבר, ולראות מה קורה. לדעתי, מדובר בבזבוז משווע של זמן ומשאבים. נכון יותר להתאים תהליך לכל אתר מקודם, תוך דבקות במטרה, יחד עם הגמישות הראויה לתחום מעין זה.



מה צופן לו העתיד עבורנו, העוסקים במלאכה? דברים מעניינים. הנושא הטכני חזר לשולחן, לאחר היעדרות ממושכת. מונחים כמו התאמה לדפדפנים, אתרים רספונסיביים (אתרים ה"מגיבים" לגולש), יעילות קוד, מהירות טעינה ואחרים - צוברים מחדש את החשיבות (וזאת, להבדיל מתקופה ארוכה בה התוכן הוכרז כ'מלך' ונושאי היעילות הטכנית נזנחו לחלוטין, מתוך אמונה עיוורת שניתן לפתור כל דבר על ידי השלכת כמויות גדולות של תוכן לעברו) שאבדה להם.



השערה מבוססת נוספת היא שתהיה חשיבות רבה לשוק הסלולר. טלפונים חכמים עולים בכמותם על אנשים, וטאבלט הפך ברגע ממוצר לעשירים בלבד למוצר שנמכר בשקלים בודדים. אם לכל אחד יש - גוגל צריכים להתאים את עצמם לדרישה. כחברה המפעילה מנוע חיפוש הנשען על רלוונטיות כעקרון מנחה מרכזי - אסור להם להישאר מחוץ לתמונה.



מה עוד? קראו לי נאיבי, אבל אני חושב שסיגנלים חברתיים יקבלו משקל רב יותר, מתוך ההגיון הפשוט של "אם מדברים על זה, כנראה שזה חשוב". יוצרים שיח סביב המותג, מעניינים את הגולש, ורואים כיצד התנועה זורמת פנימה.



כמובן שכל האמור יכול להשתנות עד שבוע הבא. אין מניעה שבבלוג הרשמי של גוגל יצהירו מחר על עדכון תמוה (היו דברים מעולם) שישאיר את קהילת המקדמים עם פה פעור וצורך דחוף להבין ולהפנים את המשמעויות השונות. על כן, נמשיך ללמוד, להתמקצע, לנסות, לייעל ולשפר את תהליכי עבודתנו, הכלים העומדים לרשותנו וצורת העבודה שלנו - לא לפי מה שצריך כרגע, אלא לפי מה שנצטרך להיות עוד חודשיים. הישארו, הולך להיות מעניין.

 


© כל הזכויות שמורות למערכת פרסום הודעות יחסי ציבור בניית אתרים ע"י בניית אתרים