אין כסף באמנות?

דרוג:

אמנים רבים, מכל התחומים, נוהגים פעמים רבות לומר כי הם לא בחרו בעיסוקם אלא הוא בחר בהם. נניח לרגע שזה נכון, האם זה פוטר אותם מלקחת אחריות על הקריירה שלהם (וכן, מדובר בקריירה לכל דבר), להוביל אותה קדימה ולנהל אותה נכון?

מאת: יעל לוטן, מנכ"לית "לוטן תדמיות"
 
למרות שעולם האמנות עבר שינויים עצומים בשנים האחרונות והפך לעסק לכל דבר המגלגל מיליארדים, עדיין נדמה שאמנים רבים עדיין דוגלים באותם מיתוסים ישנים, לפיהם "אמן הוא עני", "אמן לא יודע לשווק את עצמו", "אמן לא יודע למכור", "אין כסף באמנות", "האמנות מדברת בעד עצמה", צריך גם להתפרנס", ועוד מיני קלישאות.
 
אז נכון, היצירה היא ללא ספק אחד הדברים החשובים ביותר בחייו של כל אמן אך כדי לקצור את פירותיה ישנה דרך ורבותיי, אם הדרך לא מתבצעת נכון - העבודה כולה עלולה לרדת לטמיון.
 
נורא קל לתרץ למה לא מוכרים מספיק עבודות, אך זו התנערות מוחלטת מאחריות וזריקתה על השוק, הממסד האמנותי, הגלריות, המוזיאונים, האוצרים, בקיצור על כולם מלבד האמן עצמו.
 
אם האמן שקוע עמוק ביצירה, עד כדי כך שאין לו זמן ל"שטויות" כמו שיווק עצמי, כדאי לו למהר ולשנות את החשיבה, שכן ללא ה"שטויות" הללו, היצירה שלו, שייתכן והיא העבודה הכי מדהימה והמפכנית בעולם האמנות כרגע, תעלה אבק בסטודיו. אחריותו של האמן מתחילה בעצם ההכרה בעובדה שעבודותיו הן מוצר כמו כל מוצר, שייעודו ומטרתו להימכר, להגיע לתודעה הציבורית ולבנות מוניטין. אם כן, על מנת שהאמן יוכל להתפרנס מעבודותיו עליו לבדוק קודם כל את דפוס החשיבה שלו.
 
כאן בדיוק נכנסים לתמונה יחסי הציבור של האמן ולפני שעושים צעד ראשון ביחסי ציבור צריך לדעת לזהות את קהל המטרה ולדעת שהמסר הנכון מגיע לקהל הנכון. לאחר מכן, יש לקבוע מטרות ארוכות טווח (להציג במוזיאון למשל, להרים תערוכת יחיד, למכור עבודות בסכומים מסויימים ועוד). במסגרת עבודת היח"צ עם אמנים, נבנית אסטרטגיה שיווקית לאמן עצמו וליצירה שלו, מכיוון שהוא חלק בלתי נפרד ממנה: מי שנהנה מהיצירה מעוניין תמיד להכיר גם את יוצרה ולכן על האמן לעבוד על יחסי האנוש שלו.
 
מלבד האסטרטגיה השיווקית, יד גם לבנות אסטרטגיה תדמיתית, שתכלול למעשה דרכי פעולה הבנויים שלב אחר שלב, לטווח ארוך ואשר מכוונת להשגת מטרות אשר הוגדרו מראש.
 
כלי עבודה נוסף ואולי אפילו בין החשובים ביותר עבור כל אמן הוא ה-CF, שהיא רשימת כלל האנשים שהאמן היה איתם אי פעם בקשר. כל אדם שקנה או התעניין בעבר ביצירה, הוא בעל חשיבות עצומה והרשימה חייבת לגדול כל הזמן. זהו כלי שיווקי חשוב כל כך מכיוון שדרכה ניתן לעדכן לגבי מחירים אטרקטיביים, יצירות חדשות, פתיחות, מפגשים ועוד.
 
לסיכום, על אמנים להבין כי עליהם לפעול מתוך הבנה כי ראשית, עוד בטרם הם פונים למשרד יחסי ציבור, עליהם קודם כל לקחת אחריות מלאה על הקריירה שלהם ולהבין כי היא תלויה כמעט לחלוטין בידיהם ובידי מי שיבחרו שילוו אותם בדרכם המקצועית.

© כל הזכויות שמורות למערכת פרסום הודעות יחסי ציבור בניית אתרים ע"י בניית אתרים