דרוג:
כידוע, מהפיכת האינטרנט הפכה לחלוטין את כל אורחות חיינו ומי מאתנו שעוסק או מתעניין בעולם התקשורת ויחסי הציבור מרגיש זאת טוב במיוחד, לאור הפיכתה של הרשת לאחת הזירות העיקריות במדיה, אם לא העיקרית שביניהן. אז איך אפשר לנצל את כל זה לטובת יחסי ציבור?
מאת: יעל לוטן, מנכ"ל לוטן תדמיות
על פי דו"חות ועדת המדרוג אשר סיכמו את נתוני השנה שעברה, 77% מבין כלל אוכלוסיית ישראל גולשים ברשת, כלומר למעלה מ-5,200,000 איש! ברור אם כן, שהאינטרנט הוא זירה משמעותית עבור עסקים ובהתאם, יחסי ציבור באינטרנט הפכו להכרח של כל בית עסק ולכלי עבודה משעמותי בידיו של היחצן, בכפוף לאסטרטגיה תדמיתית מדויקת ומפולחת כמובן.
חיפוש אקטיבי תורם לאמינות
מנועי חיפוש באינטרנט מהווים אמצעי עיקרי לאיתור מידע ברשת ומשמשים כצינור המחבר עשרות מיליוני גולשים עם המידע, המוצרים והשירותים שהם מחפשים. כיום, רב רובה המכריע של התנועה ברשת מיוצרת ע"י מנועי חיפוש, בראשם גוגל כמובן.
כאשר לקוחות רוצים לבדוק את שרותיו של בית עסק כזה או אחר, הדרך הפשוטה והנגישה ביותר עבורם היא האינטרנט. חיפוש פשוט במנועי החיפוש יוביל להמלצות/הכפשות על אותו בית עסק. אם מדובר על מסעדה למשל, יקבלו הלקוחות כתוצאה מהחיפוש המלצות גולשים, מתכונים ייחודים של שף המסעדה, תמונות וחווית מן המסעדה וכמובן גם אתר החברה שיכול להכיל את כל הפרסומים אודות המסעדה.
חשוב להדגיש נקודה חשובה: כאשר לקוח מחפש מידע על בית עסק/שירות, המידע שהוא נחשף אליו ביוזמתו נתפס בעיניו כאמין ואובייקטיבי יותר. דהיינו החיפוש והיוזמה לאיתור המידע, תורמים משמעותית לאמינות המידע המתקבל על העסק, יותר מחשיפה אגרסיבית בערוצי מדיה כמו טלויזיה, רדיו, פרסומי חוצות וניוזלטרים, הנכפים על הקורא או הצופה. העובדה שלרוב התוכן נכתב על ידי גורם שלישי – עיתונאי, מבקר או בלוגר - הופכת אותו לאמין. גם בעולם האינטרנט וגם במדיה הקונבנציונאלית.
אתר עלייה לרגל
קיומו של אתר אינטרנט לבית עסק נתפס כהכרחי באופן גורף ובצדק, שהרי אתר הוא למעשה כרטיס ביקור לכל דבר ועניין ועצם חוסר קיומו מספיק על מנת שיעיד בהתאם על חוסר רצינות ואמינות של בית העסק. משום כך, חשוב להקפיד על הנראות, התכנים והפונקציונליות של אתר האינטרנט, שכן כל אחד ממרכיבים אלו וכמובן כולם גם יחד מהווים את חלון הראווה של העסק – וללא חלון מעוצב, מושקע וחכם שמפתה את הלקוח להיכנס פנימה, ספק אם מדובר בעסק בעל זכות קיום לאורך שנים. זהו אם כן כלי יח"צ ראשון במעלה וחשוב מאין כמוהו.
כלי נוסף ומשמעותי בעולם יחסי הציבור באינטרנט הוא הוידיאו PRESS. כאשר הגבולות בין הטלוויזיה למחשב האישי מטשטשים, יצירתם וצריכתם של תכני וידיאו מקוונים נמצאים כרגע בשיאן. זהו כלי רב עוצמה המאפשר להעביר מסרים באופן מוחשי, באמצעות תוכן ויזואלי מעניין. וככל שיהיה משעשע, מתוחכם או בלתי צפוי יותר, כך גוברים הסיכויים שיהפוך לויראלי ומכאן השמיים הם הגבול...
אינטראקציה
יחסי הציבור באינטרנט כוללים אמצעים חדשים שלא קיימים במדיה הוותיקה, כמו למשל השתתפות בפורומים מקצועיים, הקמת עמודי פייסבוק ייעודיים או בלוגים נושאיים, בהם ניתן לקדם נושאים תוך יצירת תדמית של מומחים, כאשר בעבר, הדרך היחידה לבסס לעצמך מעמד דומה היה רק באם עורך העיתון היה בוחר בך כמגיב/בעל טור. מיותר לציין שרק מתי מעט היו זוכים לכך...
פעולת יחסי ציבור מקצועית ונכונה תשאף לאתר פורום, בלוג או כל פלטפורמה אחרת העוסקת בנושא אותו רוצים לקדם, על מנת ליצור קשר ישיר עם קהל המטרה. גישה זו אינה שיווקית-פורמאלית, אלא נובעת מתוך הרצון ליצור עניין ושיח אמתי.
יש כמה פורטלים ייעודיים לפורומים וקהילות והבולט ביניהם הוא "תפוז". כמו כן, רשתות חברתיות ובלוגים כאמור מהווים גם כן זירה מצוינת ליצירת יחסי ציבור ובלוגים, כאשר המשותף בין כולם הוא היכולת לחלוק מידע ודעות עם הגולשים באופן דו כיווני.
כמובן שאין זה אומר כי יחסי הציבור כבר לא מעוניינים בפרסומים במדיה המודפסת או המשודרת, בוודאי שלא, אך גם כאן יכולה הרשת לעזור רבות ליח"צ של בית העסק: כל פרסום או כתבה משמעותית על בית העסק במדיה יכולה וצריכה להיות מקודמת בכל הפלטפורמות האינטרנטיות האפשריות: באתר האינטרנט של העסק, בעמוד הפייסבוק, בבלוג וכו', על מנת לחלוק את הצלחתו ולהעביר הלאה ללקוחות פוטנציאלים נוספים את שמו של בית העסק.
וכך, כאשר הגולשים יחפשו מידע על בית העסק במנועי החיפוש, הם יוכלו למצוא בדיוק את המידע החיובי על בית העסק, זה שהתפרסם במדיה, זה שהעסק דאג להפיץ ולטפח וזה שבסופו של דבר ימקם אותו כראשון ומוביל בתחומו. |