דרוג:
משקיעים ויזמים- טיפים להתנהלות נכונה
מערכת היחסים בין משקיעים ליזמים יכולה להיות סיפור הצלחה אך לעיתים היא גם עלולה להיות סבוכה ומתסכלת. זהו רומן המשלב בתוכו אגו, כסף, כוח, ורגשות וככזה, דורש תשומת לב וניהול נכון. עומר שליט-כהן, סמנכ"ל פיתוח עסקי בחממת משגב מקבוצת טרנדליינס, עם כמה טיפים להתנהלות נכונה.
בכניסה למערכת יחסים עסקית חשוב לזכור- מדובר בשני צדדים, לכל אחד אינטרסים שונים וזווית הסתכלות שונה על הדברים. מצד אחד- היזמים, אשר השקיעו זמן רב בגיבוש הרעיון ופיתוחו ההתחלתי, ספגו את ההוצאות הראשוניות ופעמים רבות אף הפנו את מרבית הונם לטובת קידום המיזם, מוצאים עצמם משתפים את ה"בייבי" שלהם עם משקיעים חיצוניים, אשר לרוב בוחנים את המיזם דרך פריזמה כלכלית. היזמים מוצאים עצמם דואגים האם העסקה טובה, האם למשקיע יש את היכולת להבין ולעזור לקדם את המיזם, האם אין לו אינטרסים נסתרים והאם אין אותיות קטנות בחוזה אשר יגרמו להם לאבד שליטה על הנעשה. מהצד השני- המשקיעים, אשר מנסים לאתר הזדמנות השקעה בעלת סיכוי טוב להוביל לרווח כלכלי, משקיעים גם הם משאבים רבים לפני הכניסה למערכת יחסים זו. עליהם לבחון היטב את המיזם ואת היכולת להצליח עם צוות היזמים, להשקיע הון וזמן בניתוח הטכנולוגיה, מאפייני השוק, מסלול האישורים הנדרשים והמתחרים הפוטנציאליים ועל סמך כך להעריך את כדאיות ההשקעה וגודל ההזדמנות, כל זאת תוך נטילת רוב הסיכון הפיננסי במערכת היחסים.
מערכת יחסים תקינה בין משקיעים ליזמים בהחלט אפשרית וצריכה לכלול שיתוף פעולה והדדיות, החל מגיבוש הרעיון, דרך האסטרטגיה העסקית ועד לרווחים ממנו. על היזם לעזור למשקיע בהבנת האספקטים הטכניים של המיזם בהם אין לו בהכרח מומחיות. המשקיע, מצדו, צריך להתייחס ליזמים - ההון האנושי - כחלק בלתי נפרד מההשקעה, לעזור לו בהבנת האסטרטגיה העסקית של המיזם ולגלות הבנה כלפי בקשותיהם בתנאי העסקה, מתוך התחשבות ביחס הרגשי, המובן מאליו, של היזם כלפי הפרויקט.
מערכת היחסים בין משקיעים ליזמים מגיעה בד"כ בשלב כלשהוא לכדי חילוקי דעות ואי הבנות.. פעמים רבות נוצרים מתחים אשר עלולים לגרום לתחושת מבוי סתום ולרצון לפוצץ את העסקה, כנגד השיקול הרציונאלי. ידיעה מוקדמת והכנה נפשית לכך שמצבים כאלו יתרחשו, יכולה לתרום להפחתת השימוש ברגשנות יתר ו"פיצוצים" מיותרים ומקדמת אפשרות של גילויי סבלנות אחד כלפי השני, מתוך מטרה להגיע לעסקה בה שני הצדדים יהיו מרוצים.
במצבים של אי הבנה וחילוקי דעות מומלץ לשקול מעבר לערוצי תקשורת אישיים יותר; בעוד שמרבית ההתקשרות נעשית במייל או בטלפון, רצוי להתעקש על מפגש פנים אל פנים שלרוב מקדם הבנה טובה יותר. בשלב המשא ומתן על החוזה, נוכחות עו"ד כגורם שלישי יכול לסייע בניהול הדיון באופן ענייני.
חשוב לזכור- המטרה בסופו של דבר היא להגיע לעסקה בה שני הצדדים מרוצים. התבצרות בעמדות והתנהלות מונחית אגו יכולות לגרום להחמרת המצב עד כדי הערכה מחדש של שיתוף הפעולה במיזם. |